Kultur

Nå har nordmenn og svensker sluttet å se hverandres filmer

GØTEBORG (Aftenposten): Lenge var det slik at nordmenn løp ned kinoene for å se svenske filmer, mens svenskene overhodet ikke brydde seg om de norske. Nå er vi blitt omtrent like kulturarrogante til hverandre.

Filmen «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant» er an av få svenske filmer som har hatt suksess i Norge de siste årene. The Walt Disney Company Nordic

  • Jan Gunnar Furuly

Norskproduserte filmer omsatte i fjor 122.471 billetter på svensk kino, viser statistikk fra Svensk filminstitutt.

Samtidig gikk svensk film på det som er tidenes bunnotering i Norge med kun 87.753 solgte billetter, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Men både i Sverige og Norge er film fra nabolandet omtrent ikke å se på filmplakatene lenger: I Sverige utgjorde salget av billetter til norsk film i 2015 en markedsandel på 0,7 prosent.

Nøyaktig samme prosentvise andel har svensk film i Norge.

Skandinavisk marked er borte

— Vi har lenge visst at svenskene overhodet ikke har interessert seg for norske film, men dette er oppsiktsvekkende svake tall for svensk film i Norge, sier redaktør Geir Kamsvåg i filmmagasinet Cinema.

Les også:

Han mener statistikken fra 2015 bekrefter noe som har vært en klar tendens i hele Norden.

— Det som i generasjoner har vært et stort fellesskandinavisk marked er omtrent borte. Dette så vi først skje i Danmark, så forplantet det seg til Sverige og nå Norge, sier han.

— Folk i alle disse tre landene holder seg nå stort sett til filmer fra deres eget land og språkområde, eller amerikanske Hollywood-produksjoner. Dette er også noe som har forsterket seg over hele det europeiske markedet, påpeker han.

Svenske: Skjønner det ikke

Filmjournalist Gunnar Rehlin i det svenske nyhetsbyrået TT synes det er en trist utvikling.

Les også:

Les også

Vi elsker svensk film. Kjærligheten er ikke gjensidig.

— Jeg har lenge forundret meg over at svensker har stilt seg så likegyldige til en rekke fremragende norske filmproduksjoner som har blitt laget de siste årene. Jeg aner virkelig ikke hva som er årsaken, og det er sterkt beklagelig at vi som bor i Norden i så liten grad forholder oss til hverandres filmer, sier han.

— I Sverige ser vi også en sterkere tendens til at svenskene også vraker egen, nasjonal film, til fordel for mer amerikansk film, legger han til.

Albert Åberg redder Norge

Fire norskproduserte animasjonsfilmer om den svenske barnebokfiguren Albert Åberg (Alfons på svensk) var med på å trekke opp billettsalget på norsk film både i 2014 og 2015. Men også Kaptein Sabeltann og skatten i Rama Lama gikk uvanlig bra til å være norsk i Sverige.

Joachim Triers Louder than bombs , som deltok i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes i fjor, omsatte kun 3903 billetter på svenske kinoer, mens Bent Hamers 1001 gram stoppet på 839. Eskil Vogts Blind, var en annen av ganske få norske filmer som fikk kinovisninger i Sverige. Den solgte 1222 billetter.

Les også:

Les også

«Hundreåringen» kan få europeisk pris

— Det er fryktelig lave tall for tre veldig gode og interessante filmer, men de fikk i alle fall en sjanse i Sverige, sier Rehlin.

I 2014 utgjorde omsetningen av billetter til svenske filmer nær tre prosent av det totale kinomarkedet i Norge. Da var det særlig salget på Hundreåringen som klatret ut av vinduet (192.906) som dro opp statistikken.

I Sverige var salget på norske filmer i samme periode 0,64 prosent av markedet.

Svensk dominans lenge

Da Aftenposten i 2009 skrev om styrkeforholdet mellom svensk og norsk film på de respektive nabomarkedene, gikk 90 prosent av den totale billettomsetningen i favør av filmprodusenter i Sverige.

I perioden 2006 til høsten 2009 kjøpte nordmenn 1,2 millioner billetter til svenske filmer. Den største kassasuksessen var Menn som hater kvinner , som ble sett av 525.000.

Også de to filmene om Jan Guillou-karakteren Arn gikk veldig bra i Norge, med et samlet besøkstall på 243.000.

Norsk film hadde i den samme perioden solgt kun 124.590 billetter i Sverige.

Skarsgård skyldte på monopolsituasjon i Sverige

Da Skuespiller Stellan Skarsgård, som var aktuell i Hans Petter Molands Kraftidioten , ble spurt om temaet av Aftenposten i februar 2014 hadde han ingen god forklaring.

— En rekke filmer jeg har vært overbevist om skulle gå bra i Sverige, har ikke gjort det. En ting er at svensker er mindre kjente med det norske språket, enn nordmenn er med svensk. Men det som nok spiller en mer vesentlig rolle er distribusjonssituasjonen i Sverige. Det er et konsern som har den største filmprodusenten, den største distributøren og de eier nesten alle kinoene. Det er jo katastrofalt, sa han og siktet til det som er en tilnærmet monopolsituasjon på kinomarkedet for AB Svensk Filmindustri og søsterselskapet SF Bio.

- Om SF har fått det for seg at ingen vil se norsk film, kommer ingen i Sverige til å få se norsk film, la Skarsgård til.

Han trodde ikke situasjonen skyldtes svensk kulturarroganske.

— I Sverige har vi hverken sett dansk eller norsk TV. Norsk låter litt merkelig for oss. Hvis Nordisk råd skulle ha gjort noe klokt da TV-signalene fortsatt var analoge, skulle de sørget for at alle i Norden så hverandres kanaler. Da hadde vi hatt et helt annet Norden enn det vi har i dag, uten disse merkelige grensene, svarte han.

Kraftiidioten ble aldri vist på kino i Sverige.

Disse fem filmene er mest sett i nabolandet i 2014 og 2015.

Svensk film i Norge

  1. Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet (192.906 billetter)
  2. En mann ved navn Ove (35.004)
  3. Bamse og tyvenes by (34.636)
  4. Meg eier ingen (22.264)
  5. Turist (20.349)

Norsk film i Sverige

  1. Fly, sa Albert Åberg (56.613)
  2. Albert Åberg leker Einstein (42.979)
  3. Kaptein Sabeltann og skatten i Rama Lama (38.278)
  4. Hvem lurer Albert Åberg (27.442)
  5. Optimistene (11.443)

I Kultur diskuterer vi identitet denne uken. Se mer:

Les også:

  1. Les også

    Langtekkelig Albert Åberg

Les mer om

  1. Film

Relevante artikler

  1. KULTUR

    «Kongens nei» troner på kinotoppen

  2. KULTUR

    Norske filmer får skylden for dårlig kinoår. Samtidig skryter Netflix av megatall

  3. KULTUR

    Mot rekordår for norsk film

  4. KULTUR

    Derfor har ingen norske filmer kinopremiere på nesten et halvt år

  5. KULTUR

    Koronapandemien en katastrofe for kinoene: – Med eller uten støtte blir resultatet blodrødt

  6. KOMMENTAR

    Fire år siden Oslo Kino ble solgt: Privatiseringskritikerne tok feil | Andreas Slettholm