Kultur

Olsenbandens norske far røper suksess-hemmeligheten

10 millioner solgte kinobilletter. 21 spillefilmer. Og i påsken skal 14 av dem sendes på TV 2 - igjen. Hva er hemmeligheten til regissør Knut Bohwim?

I fjor feiret Kirsten Kaurin Bohwim og ektemannen Knut sitt gullbryllup. Tidligere i uken ble de av Aftenposten påpresset den første kaken i anledning 85-årsdagen. Begge har arbeidet med film siden 1950-årene - og begge medvirker i flere Olsenbanden-produksjoner.
  • Sturle Scholz Nærø
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

85 godslige år fyller «Olsenbandens norske far» på lørdag. - Jeg ergrer nok fortsatt ganske mange mennesker, vedgår landets mest produktive og utskjelte kinofilmmaker.

På veggene i leiligheten henger seks digre Edvard Munch-motiver.

Samtlige er muntert vellykkede falsknerier. Og samtlige ble brukt i en Olsenbanden-produksjon i 1984.

Klippet i tre år

Hver dag kl. 19.30 - i hele påsken - blir det TV-gjensyn med denne folkekjære banden. Fra venstre: Carsten «Kjell» Byhring, Harald «Harry» Heide-Steen jr., Sverre «Benny» Holm, Arve «Egon» Opsahl.

- Vi fikk ikke lov til å filme i Munch-museet. Så vi bygget vårt eget «museum» i Teamfilms studio, midt i Oslo. Selskapet var i mange år Norges største produsent av kinofilm. Den gangen laget staten sine egne filmer, i regi av Norsk Film. I studioene på Jar ble det produsert fire filmer mens Teamfilm laget ca. 20. Uten å nevne navn: I 1970-årene klippet en kjent filmskaper på produktet sitt i nærmere tre år, for statlige midler. - Sammenligningen med komedier og annen kommers er ikke helt rettferdig, kanskje?

Den siste filmen om Egon & gjengen ble spilt iinn inn i 1999, 30 år etter den første: Fra venstre: Arve Opsahl, Sverre Holm, Aud Schønemann og Harald Heide-Steen jr.

- Vi måtte lage én populær film i året, vi, for å finansiere resten av virksomheten. Andre norske filmskapere baserte seg på frilansere. Teamfilm hadde 20 fast ansatte. Vi bygget opp et komplett miljø, for alle typer produksjoner. Blant annet filmatiserte vi romaner av Knut Faldbakken og Sigbjørn Hølmebakk. Likevel ble 80 prosent av søknadene om økonomisk støtte avslått. Kirke— og undervisningsdepartementet, som den gang forvaltet filmmidlene, var ingen tilhenger av privat virksomhet, ikke på film.

  • Les også: Olsenbandet samlet igjen - bak murene.

Oscar-kandidat i Danmark

- Og jeg som hadde sett for meg en gøyal samtale om Egon og Valborg. På den annen side: I Danmark, der Olsenbanden kommer fra, ble en av filmene Oscar-kandidat. I vesle Noreg, derimot, raljerte kritikerne over «dumskap og plump fyllehumor».

- Uten å gå inn på filmenes kvalitet: Reaksjonene hang direkte sammen med at vi tre som sto bak Teamfilm, ble uglesett fra dag én. Knut Andersen, Mattis Mathiesen og jeg hadde jobbet med reklamefilm. Tidlig på 1960-tallet, da vi startet for oss selv, var en sånn bakgrunn uhørt. Freia og Blenda var blant mine faste kunder. Teamfilm begynte med noe helt nytt.

- På hvilken måte?

- Gamle, norske filmer går i et langsommere tempo. Kinofilmen Operasjon Løvsprett , Teamfilms debut fra 1962, har 1100 scener. Det vanlige da var 400. Og den var Norges nest første film i farger. Alle rekorder ville vi slå. Etter premièren på Klingenberg kino, husker jeg, sto folk i kø rundt hjørnet og langt nedover Stortingsgaten.

Ikke begeistret for originalen

- Hvor endte suksessen?

-  Operasjon Løvsprett solgte 1,6 millioner kinobilletter. Knut, Mattis og jeg skjønte nok ikke helt hva vi hadde satt i gang. Operasjon Sjøsprøyt , oppfølgeren, ble to år senere sett av 800.000. De norske utgavene av Olsenbanden, som Teamfilm startet med i 1969, stabiliserte seg på rundt 650.000 solgte billetter pr. film. Frem til 1999 ble det laget 14 av dem.

- «Jeg har en plan.» «Helmaks!». «Alt er taima og tilrettelagt». I dag inngår de folkekjære forbryterne i norsk språk og populærkultur. Kort fortalt: Hva er hemmeligheten?

Haugesund 1997: Knut Bohwim og Aud «Valborg» Schønemann mottar hver sin Æres-Amanda. Bak til høyre: Programleder Petter Nome.

- Respekten for at film er et massemedium, er det mange filmfolk som glemmer. Jeg var ikke så begeistret for de danske originalene, men danskene har filmkultur , de. Deres referanser går tilbake til 1920-tallet, med komikerparet Telegrafstolpen og Tilhengeren. Hva har vi? Fiskerlivets farer het Norges første filmforsøk. Til inn i 1970-årene fantes ingen kontinuerlig filmproduksjon her i landet. Fra 1962 til 1984, da jeg trakk meg ut, laget Teamfilm nesten 50 kinofilmer. Året etter ble selskapet solgt. - Foruten 12 av 14 Olsenbanden-filmer: Regissør Bohwim står også bak en krigsfilm. Og flere revyfilmer. Og en dokumentar om rockegruppen Popol Vuh. For eksempel. Drivkraften, hva er den?

Eksploderte i latter

- Noen sier at jeg er arvelig belastet, fordi bestefar eide kinoer. Et riktigere svar er at jeg i oppveksten gikk mye på kino selv, sammen med min fetter, Odd Borg. Senere ble han skuespiller. I 12-årsalderen begynte Odd og jeg å skrive filmmanus og andre morotekster. I 1955 fikk vi hver vår rolle i Edith Carlmars russefilm Bedre enn sitt rykte . Jeg kan forklare nøyaktig hva som skjedde.

- Vær så god.

- På premièren i Klingenberg kino eksploderte folk i latter. Min lille opptreden fikk hele salen til å reagere. Jeg husker at jeg tenkte: «Får du det der til å gjenta seg — ja, da har du fått det til!» Den største tilfredsstillelsen jeg vet, er at publikum reagerer, at de ler. I årene med Olsenbanden lo vi så mye at flere opptak ble ødelagt. Kunsten er å få publikum til å le. De medvirkende skal aldri le.

- Hva synes Knut Bohwim om tittelen folkeforlyster?

- «Løs snipp» er et uttrykk jeg liker. Formelle mennesker er kjedelige. Selvhøytidelige mennesker er håpløse. Uten at noen plan lå bak, ble Olsenbanden som folkeeventyrene: Fraviker du én regel, er det ikke et eventyr lenger. Jeg registrerer at TV 2 skal sende filmene om igjen, nå igjen. Hvor slitesterke de er, vet jeg ikke. Danskene finner på så mye rart. Det er de som eier alt i dag.

- Tilgi et lett pompøst spørsmål: Gleden som kunstnerisk drivkraft, er den undervurdert?

- Humor, det gode humør som drivkraft - dét er undervurdert, det. Sterkt undervurdert, til og med. Hvis ikke du har humor, hva har du da?

Fire om Knut Bohwim:

Kari Simonsen, skuespiller:

Medvirket i Olsenbanden og Dynamitt-Harry (1970) og Ute av drift (1992).

Spilte i to av filmene: Kari Simonsen.

- Knut Bohwim er en kjempehyggelig, generøs og fin mann. Under opptak hersket alltid en god, avslappet stemning. Ingenting var ubehagelig — slik er det ikke alltid i mitt fag. I filmene valgte han konsekvent dyktige, hyggelige, morsomme folk. Da blir resultatet godt, da. Harald Heide-Steen som Dynamitt-Harry er like ubetalelig i dag. Og Aud Schønemann som Valborg - for en prestasjon! Bjørn Sørenssen, professor i filmvitenskap, NTNU:

Ekspert: Professor Sørenssen.

- Knut Bohwim og selskapet Teamfilm representerer en sjelden, interessant form for kontinuitet i norsk filmbransje. En høyt utviklet filmforteller-bevissthet gjør at han fortsatt når et stort publikum. Samtidig forstrakk Bohwim seg aldri; det er vanlig for regissører i små filmnasjoner. I ettertid er det ikke lett å skjønne hvorfor kritikerne var så harde mot Olsenbanden og Bohwim. Begge er viktige deler av norsk filmhistorie. Per Haddal, skribent, filmanmelder:

Angrer: Anmelder Haddal

- Meget gjerne sender jeg Knut Bohwim en hyllest, selvfølgelig en helmaks hyllest, på 85-årsdagen. Vi i anmelderiet var ikke nådige, så jeg benytter anledningen til å beklage at vi ga filmene altfor mye juling. I ettertid er det godt mulig å la seg imponere av regissørens kraftinnsats. Farsene hans skapte, og skaper, mye godt humør. Dét kan det aldri bli nok av! Torgeir Hegna, filmstudent, driver nettstedet Fanbanden.no:

Driver nettsted: Torgeir Hegna.

- Det var lørdagskveldene med Olsenbanden på TV, da jeg vokste opp, som gjorde meg frelst. Nå er jeg 25 år, og jeg er minst like stor beundrer i dag. Knut Bohwim og Olsenbanden fikk meg til å studere film. I all sin enkelhet er komediene nesten geniale. Noen elsker Star Wars og Ringenes Herre. Jeg elsker Olsenbanden. Jeg sender en stor takk til Knut Bohwim, for all hygge og moro. Og all inspirasjon.

På TV i mars, april og mai

For Olsenbandens tallrike tilhengere blir våren helmaks: TV 2 sender filmene i påsken, og Gjensidige skal bruke Egon & Co. i reklame.

TV-satsingen på landets mest folkekjære forbryter-trio er ikke beskjeden:

Siden 1994 har TV 2 sendt hver eneste av de 14 filmene intet mindre enn 22 ganger. Så sent som i julen 2015 sto serien igjen på programmet, både i hovedkanalen og på TV 2 Zebra.

Stor slitasje?

Egon-fan: Bjarne Laastad, talsmann for TV 2.

— Vi tar vare på den norske kulturarven. Dette er noen av landets mest populære spillefilmer gjennom tidene. Hver kveld gjennom hele påsken, i kanalen TV 2 Humor, kommer én Olsenbanden-film. Jo, her blir gjensynsgleden stor, humrer Bjarne Laastad, assisterende kommunikasjonssjef. - Kan man si at slitasjen på filmene, og på seerne, blir vel så stor?

- Det er det ingen grunn til å frykte. Olsenbanden junior, som i 2001 startet som julekalender hos oss, aktualiserte hele dette universet for nye generasjoner. Yngre seere synes det er moro å se originalfilmene. Og for de helt voksne slår nostalgifaktoren inn. Olsenbanden har vært viktig for TV 2 siden vi begynte å sende serien for 22 år siden.

— Hvilket forhold har assisterende kommunikasjonssjef til Egon, Kjell, Benny – og Valborg?

— Å se dem på moviebox var veldig stas i barnebursdager da jeg var liten. Det som opprinnelig var den siste filmen, så jeg på kino i 1983. I påsken får alle nordmenn en gyllen anledning til å møte banden igjen, presiserer en entusiastisk Bjarne Laastad.

Ingen inntekter

Også forsikringsselskapet Gjensidige setter, bokstavelig talt, pris på regissør Knut Bohwims klassikere:

Over påske følger en ny reklamekampanje, der de norske originalskuespillerne slår et slag for selskapets ordning med kundeutbytte. Moderne teknikk gjør at banden plasseres rett inn i vår tid. Filmene skal blant annet vises på TV 2.

I 2014 inngikk Gjensidige en treårig avtale med rettighetshaverne i København. De medvirkendes etterlatte, samt regissør Knut Bohwim, får ingen av disse inntektene.

Etter to runder med Egon som «forsikringsagent» fastslår merkevaredirektør Anne Margrete Børjesson:

— Responsen er helt formidabel. Reklamefilmene med Olsenbanden er veldig, veldig godt likt. Målingene viser at de treffer seere i alle aldere, også de helt unge. Nordmenn er glade i Olsenbanden. Folk synes det er morsomt at det blåses liv i den igjen.

- Filmene er blitt kritiserte for å utnytte avdøde personer i kommersiell sammenheng?

— Noen mennesker er alltid negative. I all overveiende grad ble de to første kampanjene kjempepositivt mottatt, svarer Gjensidige-direktøren.

Les også

  1. BILDESERIE

  2. De er Norges travleste filmregissører

  3. Oslos fengslende shoppingsensasjon