Kultur

Pressefrieri betalte seg

Snart tre uker etter Eurovision Song Contest begynner Norge og Oslo omsider å få uttelling på sitt europeiske pressefrieri.

Det svenske magasinet Damernas Värld bruker mye spalteplass på Oslo i sitt siste nummer. De var i byen under Eurovision Song Contest.
  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Dagen før årets finale i Eurovision Song Contest i Telenor Arena, offentliggjorde Aftenposten.no tall fra analyseselskapet Retriever som viste at Norge som land hadde fått liten effekt av medieomtalen av Eurovision Song Contest. Det til tross for at VisitOslo hadde brukt mye ressurser på å ta europeiske presse med på turer rundt i hovedstaden.

Tre uker senere har Retriever gjort en nytt søk gjennom flere hundre europeiske nettpublikasjoner og aviser. Og nå er situasjonen en annen.

– Bildet er faktisk et litt annet enn rett etter at konkurransen var over. Da var det jo veldig mye omtale der Oslo og Norge ble nevnt, men lite som faktisk handlet om landet vårt og hovedstaden vår.

— Nå har pressefrieriet kastet litt mer av seg. Når jeg søker i utenlandske medier på ord som Vigelandsparken/Frognerparken, Operaen i Oslo og Holmenkollen, finner jeg ganske mange treff. En del av det er flotte reportasjer som presenterer Oslo på en bra måte, sier medieanalytiker Kristina Nilsen hos Retriever.

Doblet

Hun anslår at antallet medieoppslag hvor Norge som turistnasjon omtales, har mangedoblet seg bare de to siste ukene.

– To dager etter finalen fant vi rundt 50 relevante reportasjer om Oslo/Norge i en nøye gjennomgang av aviser på svensk, dansk, engelsk, tysk og spansk. Nå ligger tallet på flere hundre, sier hun.

Også franske, irske, spanske finske, maltesiske og israelske medier har brukt mye spalteplass på Norge i etterkant av Eurovision Song Contest. Mange av oppslagene er typisk reiselivssaker, med mye fokus på Oslos mange severdigheter.

Liten effekt

Kristina Nilsen i Retriever har derimot liten tro på at denne omtalen vil føre til noen stor turisttilstrømming til Norge og Oslo.

–Tidligere undersøkelser har vist at det skal mye medieoppmerksomhet til for å få folk til å feriere et sted. Denne omtalen kan selvfølgelig måles i annonseverdier og PR-verdi, men sammenlignet med hva det kostet å arrangere Eurovision Song Contest, er vel dette forsvinnende lite. Undersøkelser viser at man blir mer påvirket av råd fra venner og kjente, sier Nilsen.

Forventet

Salgs– og markedssjef i Visit Oslo, Heidi Thon er likevel fornøyd med det hun hører.

– Vi hadde cirka 1800 representanter fra media på de organiserte turene vi arrangerte i Oslo under Eurovision Song Contest, og vi fikk allerede i slutten av mai bekreftet fra flere at de kom til å skrive reportasjer fra Oslo i etterkant. Derfor er dette gledelige nyheter, sier Thon.

Hun tror også det vil komme flere det neste halvåret.

Kollen-interesse

– Vi tror det kommer enda flere oppslag nærmere høsten og vinteren. Det var mye trykk rundt Holmenkollen, særlig fra de landene som har langrennsløpere og skihoppere med medaljesjanser under VM. De var spesielt interessert i det nye anlegget, og de vil bruke dette opp mot kommende vinters VM på ski, sier hun.

Pressefrieriet under Eurovision Song Contest var et spleiselag mellom Visit Oslo, Oslo kommune og NRK, med en prislapp på i underkant av halvannen million kroner. Det mener Thon det var verdt.

– Det blir spennende å se på antall gjestedøgn i ettertid, om vi får en økt turisttilstrømning fra noen av disse landene, sier hun.

Les også

  1. MGP-markedsføring verd millioner