Musikk utgjør kjernen på Festspillene i Bergen, men det er scenekunsten som provoserer mest

Har kunstmusikken mistet evnen til provokasjon, spør vår klassiskanmelder Maren Ørstavik.

Madame Nielsen står bak forestillingen Black Madonna, sammen med Christian Lollike.
  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik

Årets provokasjoner på Festspillene i Bergen kommer fra teaterfeltet.

Blant de mest betente postene er White Nigger # Black Madonna med Christian Lollikes teater Sort/Hvid, der bare navnet allerede har ført til en slags beklagelse som står trykket i programmet. Lyst #2 er den danske kunstneren Eja Dues dypdykk i kjøpesex gjennom én-til-én-teater. Og duoen Vinge/Müller er tilbake med teaterinstallasjonen Panini-BoysRoom i Sentralbadet – da de gjestet festspillene i 2009 måtte direktøren selv bryte inn og avslutte, ni timer inn i en relativt eksperimentell tolkning av Vildanden.

Les hele saken med abonnement