Bryter reglene for TV-sponsing
Reglene for sponsing på TV brytes gang på gang. Nå skjerper Medietilsynet kontrollen.
– Det har vært veldig mange brudd på sponsorreglene i år, og det er et problem, sier områdeleder Gudbrand Guthus i Medietilsynet.Senest i midten av desember ble seks av syv kontrollerte lokal-TV-stasjoner varslet for brudd på reglene om sponsoridentifikasjon, og tidligere har både TV.2 og TVNorge fått advarsler. To av tre. Ved to av tre kontrollerte sendinger har TV 2 brutt reglene i forbindelse med værmeldingen: Sponsoridentifiseringen ligner for mye på reklame. – Vi har sett en del tilfeller hvor TV 2, TVNorge og lokal-TV har brutt reglene, sier Guthus. I år har Medietilsynet prioritert kontroller av TV-reklame og sponsing, og har i alt behandlet rundt 15 saker. Godt over halvparten endte med vedtak om brudd. Nå skjerper Medietilsynet kontrollen. – Medietilsynet er blitt større, og det er interessant å se hva vi kan gjøre bedre. Men vi kan jo ikke kontrollere alt, sier Guthus, som tror kringkasterne vil skjerpe seg når de vet at Medietilsynet følger dem tettere.Press. Hans Mathias Tjømøe, førsteamanuensis ved Institutt for markedsføring ved BI, forsker på effekten av sponsing. Han mener sponsorene stadig øker presset på TV-kanalene.– Her er kommersielle interesser på begge sider. Sponsing er blitt mye mer profesjonelt og skal gi payback, sier han. I Norge sponses det for rundt tre milliarder kroner årlig, og Tjømøe mener at sponsingen øker på bekostning av annen reklame.– Sponsing er undervurdert som reklamemedium – det er langt mer effektivt enn mange har trodd før, hevder Tjømøe, som forøvrig sitter som styremedlem i Sponsor— og Eventforeningen. Tøyer strikken. Janne Wilhelmsen er daglig leder i den samme foreningen.– Det er flere som ser viktigheten av TV-sponsing. Og en del velger å gjøre mest mulig ut av det, sier hun, og nevner sponsorene av Idol og 71.grader nord som eksempler på aktører som refererer til TV-programmene i sine reklamefilmer, og Bergans som eksempel på en sponsor som bruker bevegelige bilder i stedet for en vanlig sponsorplakat.– Noen er nok villige til å tøye regelverket. Som med Bergans, med en tilnærmet reklamesnutt, sier Wilhelmsen, som samtidig understreker at produktplassering ikke er tillatt, selv om slikt forekommer.Mer penger. Rundt 5.prosent av TV.2s inntekter kommer fra sponsing, og er økende. TV.2 har i år fått to advarsler for å ha brutt sponsorreglene: I forbindelse med værmeldingen og i forbindelse med Villmarksliv, der en sponsor ikke ble identifisert.–.Produksjonsselskapet unnlot å opplyse om en sponsor, slik at den ikke kom med foran og bak programmet. Det er en glipp som vi har beklaget. Når det gjelder Bergans, legger deler av loven opp til skjønnsmessige vurderinger av hva som er lov og ikke. Vi vurderte det til å være lov, mens Medietilsynet vurderte det til ikke å være lov, og vi må selvfølgelig rette oss etter Medietilsynet, sier TV.2s salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll.