Kultur

Oslo-Filharmonien inntar Royal Albert Hall: – Ikke noe publikum i verden kan sammenlignes med dette

Her kan du se bildene fra kvelden der Norges nasjonalskatt fylte Londons storstue.

Oslo-Filharmonien klar til å gi publikum i Royal Albert Hall en musikalsk opplevelse med russisk musikk. Dirigent Vasily Petrenko har regien. Legg merke til publikum som står så nær scenen at de nesten kan ta på musikerne.
  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist
– Velkommen til London. Sjostakovitsj! Dirigent Vasily Petrenko kaster ikke bort tiden på orkesterprøven.
Podieinspisient Atle Opem (venstre) har full kontroll på alt som skjer på scenen når instrumenter og utstyr skal på plass. Anders Brasetvik og Thoralf Strandli Pedersen løfter dirigentpodiet.
Dirigent Vasily Petrenko like før prøvestart i Royal Albert Hall.
– Det er alltid kult å spille i Royal Albert Hall, sier pianist Leif Ove Andsnes.
Musikerne slipper å slepe med seg konsertantrekk i flybagasjen. Alt sendes i kasser når orkesteret er på tur.
Publikum er i ferd med å ta plass i Londons storstue, Royal Albert Hall.
Publikum venter på å slippe inn i Royal Albert Hall.
Oslo-Filharmoniens musikere benytter tiden til å øve før konserten.
Viktig å notere dirigentens innspill før konsert.
Terje Midtgård på trombone(venstre) og Roman Reznik på fagott venter på å slippe til på scenen under prøven.
Timeplanen for det hektiske døgnet i London for OFO.
Cellokassene linet opp i gangen i Royal Albert Hall.
Konsertmester Elise Båtnes sørger for at musikerne er klare til prøven med dirigent Vasily Petrenko.
Kjoler og konsertantrekk fraktes i egne kasser.
Terje Midtgård (venstre) og Eirik Devold tester ut basstrombonene blant tomme seter i den enorme konsertsalen.
Kenneth Rydland og Dan Styffe (foran) er begge bassister og lytter nøye til dirigentens instruksjoner under prøven i Royal Albert Hall.
Ingeborg Fimreite (fiolin) på vei inn i bussen som frakter musikerne fra hotellet til Royal Albert Hall.
Hans Josef Groh og Bjørn Solum er begge cellister og skifter i herregarderoben rett før konsertstart.
Leif Ove Andsnes tar imot applaus.
Thorbjørn Lønmo griper trombonen, mens 2. fiolinist Ingeborg Fimreite haster forbi.
Tålmodige køståere får lønn for strevet. Sin-Ya Chen fra Taiwan og Karen Baxter Rhoades har fått nummer 12 og 14 i køen, mens Serena Dalrymple fra London ikke var like heldig og endte som nummer 287.

Den verdensberømte dirigenten Vasily Petrenko inntar podiet:

– Velkommen til London. Sjostakovitsj!

Her er det ikke tid til smalltalk. Prøvetiden er dyrebar. Han hever pinnen, og musikerne reagerer umiddelbart med Sjostakovitsj’ rå og gnistrende symfoni nr. 12, «Året 1917». Musikken er voldsom, slagverkerne i sitt ess fra sin opphøyde posisjon bakerst i orkesteret.

Denne uken toppet Oslo-Filharmonien sesongåpningen med konsert i Royal Albert Hall under promenadekonsertene i London.

Dette er 10. gangen orkesteret gjester verdens største klassiske musikkfestival, og OFO er et av de utenlandske orkestrene som har fått æren av å spille her flest ganger under The Proms.

  • Da Vasily Petrenko tok over som sjefdirigent, kjente kommentator Joacim Lund på en mild bekymring: – Petrenko er for sexy!

– Basser! Led oss, men ikke så høyt, befaler dirigenten. På de øverste galleriene titter folk med prøvepass nysgjerrig ned på orkesteret.

– Ikke noe publikum i verden kan sammenlignes med dette. Blodfansen står helt foran, sier cellist Bjørn Solum. Fagottist Per Hannisdal nikker bekreftende.

– Publikum er lydhøre og så interesserte. Det gir en egen stemning og fin atmosfære.

De 100 musikerne og støtteapparatet har reist til London med rutefly, mens de store instrumentene er fraktet i trailer. Via interne heiser er de løftet opp i salen fra kjellerdypet.

Sjauer instrumenter på plass på scenen

– De er strenge i Albert Hall. Utfordringen er ofte at vi ikke kan plassere ting der vi vil, sier podieinspektør Atle Opem og bukserer flygelet på plass.

Sterke karer i svarte T-skjorter ruller inn digre instrumentkasser på scenen. Når musikerne kommer til orkesterprøven, er stoler, notestativer og dirigentens podium i skinnende messing på plass.

En intens kakofoni av oppvarmingslyder fyller den tomme salen med røde plysjseter. Musikerne gnukker og blåser frenetisk på instrumentene. Orkesteret ønskes velkommen til The Proms med praktiske instrukser.

– Ikke legg ut bilde av inngangspasset deres på sosiale medier. Husk: Ingen varme drikker på scenen!

Har stått i lang, lang kø for Oslo-Filharmonien

Køen snor seg utenfor Royal Albert Hall. Ståplassbilletter til enkeltkonsertene kan bare kjøpes på konsertdagen.

– Jeg har kølapp nr. 12. Billetten kostet bare seks pund, sier studenten Sin-Ya Chen fra Taiwan, som er på The Proms for første gang. Karen Baxter Rhoades har tatt turen fra Arkansas i USA, har sikret seg kønummer 14 og gleder seg til å oppleve Oslo-Filharmonien.

Inne er galleriene i ferd med å fylles opp før kveldens promenadekonsert. På gulvet foran scenen står hundrevis av «blodfans», så nær scenekanten at de nesten kan ta på musikerne.

Bak scenen gjør musikerne seg klare. Siste sløyfe er knyttet, lakksko og konsertantrekk er hentet ut av kjolekassene. Musikerne tar en siste slurk av vannflaskene og entrer scenen til høylytt og dundrende applaus.

– Publikum er en del av konserten!

– Publikum er en del av konserten! Her er 7000 mennesker med på den samme opplevelsen. Og de er dønn stille. Kanskje bare én som hostet. Vi merket at alle var med, og det trigger oss! Med skinnende øyne forteller slagverker Christian Berg og kontrabassist Kjetil Sandum om løftet de får av å spille i Royal Albert Hall.

At akustikken i Oslo Konserthus ikke er optimal, er ingen hemmelighet. Mange musikere mener at det først er i utlandet at Oslo-Filharmonien klinger ordentlig godt.

David Pickard, direktør for the BBC Proms, svarer hvorfor Oslo-Filharmonien blir invitert igjen og igjen.

– Grunnleggeren av the Proms, Henry Wood, ville at konsertserien skulle reflektere «det beste innen klassisk musikk», og Oslo-Filharmonien er et av de fineste orkestrene i verden. Det er et privilegium for oss å ha dem på festivalen.

Musikerne har publikum rett under nesen

Konsertmester Elise Båtnes har tidligere opplevd litt av hvert fra det svært nærstående publikumet. Noen finner tiden egnet til en liten prat med henne midt under konserten.

– Det er et dilemma, men nå er avstanden litt større enn tidligere, nesten en meter, så det blir nok ikke så lett å prate i kveld, smiler hun.

Elise Båtnes tar det også med godt humør når publikum gir voldsom applaus når hun slår en tone på flygelet for at musikerne skal finstemme instrumentene.

– Dette skjer bare i Royal Albert Hall!

Proms-ritualene er mange, og de mest trofaste publikummerne, de såkalte «prommers», inntar hver konsertkveld sine faste ståplasser enten på gulvet eller oppe på galleriene, der det ikke er uvanlig med mat, drikke og pledd. Begrepet «promenadekonsert» stammer fra tiden da folk promenerte mens de hørte på musikken.

Instrumagic for flygelet

Solist Leif Ove Andsnes har et hemmelig våpen for å få ekstra god lyd i flygelet. En blå fløyelskoffert full av sylinderformede og firkantede duppeditter.

– Små klosser jeg setter på rammen på flygelet for å hjelpe klangen. Instrumagics, smiler han og forteller at hjelpemidlene er spesiallaget i Tyskland og alltid er med når han reiser fra konsertsal til konsertsal som solist. Å spille i Royal Albert Hall er stas også for ham.

– Det er alltid kult å spille her!

Musikerne er overveldet etter konserten, der de har følt seg som rockestjerner. Med lyden av tordnende applaus, rop og spetakkel i ørene pakker musikerne ned instrumentene og kan endelig puste ut. Slagverker Christian M. Berg konkluderer:

– Det trøkket du føler, det skal jeg ta med meg en god stund.

Dirigent Vasily Petrenko håper å ta med Oslo-Filharmonien tilbake i jubileumssesongen om to år. Han lar seg også inspirere.

– Oslo kan også ha en klassisk konsertserie à la The Proms. En uke med sommerkonserter er en drøm jeg har.

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Konsert
  2. Leif Ove Andsnes
  3. London
  4. BBC
  5. Musikk
  6. Klassisk musikk