Kultur

20 år i toppform

Jubileum. Norske tegneserier med «Pondus» i spissen er blitt voksne.

ta63e0d1.jpg Foto: Frode Øverli / Strand Comics

  • Harald Fossberg
    Harald Fossberg
    journalist

Da Frode Øverli var 14, debuterte han som tegneserieskaper i Fantomet . Nå fyller seriebladet Pondus 20 år. Det er lenge til Øverli kan ta igjen «Ånden som går», men i løpet av to tiår har bladet etablert seg som en maktfaktor innen norske tegneserier og passert selveste Donald som den mest populære serien.

Selv om Pondus er flaggskipet, er det mange norske suksesser som har oppstått i kjølvannet. Noen av dem kan du se på Pondus ’ 20-årsjubileumsutstilling som åpnet på Galleri Oscarsborg i går og varer til 31. august. Ved siden av Pondus er bl.a. Børge Lund ( Lunch ), Fredrik Skavlan og Nils Axle Kanten ( Firekanta ) representert. Den relative nykommeren Lunch er også i ferd med å ta igjen andre, mer etablerte serier i salgstall.

Ikke A4-figurer

Lund og Kanten er blant de nyere skudd innen norsk tegneserieflora, men de er langt fra alene: Lise Myhres Nemi har fått eget blad, akkurat som Torbjørn Liens Kollektivet . Øyvind Sagåsens Radio Gaga (som går her i Aftenposten) og Lars Lauviks Eon er også serier som har nådd et bredt publikum.

Når man ser på norske tegneserier, er det påfallende hvor mange av suksessene som har smått aparte hovedpersoner: Homofobe Pondus elsker fotball og rock, gotheren Nemi og hennes venner er langt fra A4-figurer. Likevel har de fått et stort publikum i inn— og utland.

Det spirer i undergrunnen

Norske serier består ikke bare av kommersielle storselgere, denne helgen har også norske og utenlandske serieskapere satt hverandre stevne under seriefestivalen Oslo Comics Expo, som ble avsluttet i går. Her er profilen mer undergrunnsorientert, men viser et miljø i stadig vekst.

I fjor fikk man se en forsmak på serien Krüger og Krogh , som er skapt av Bjarte Agdestein, Endre Skandfer og Ronald Kabíček. Første heftet kom senere samme år, og har nå kommet i tredje opplag.

Til neste år kan festivalen feire tiårsjubileum på Schous plass i Oslo.

Uavhengige norske forlag, med No Comprendo og Jippi i spissen, har også vært toneangivende i rekrutteringen innen norsk seriekunst. Takket være disse og blader som Rutetid , er det mulig for håpefulle serieskapere å bli presentert for et større publikum.

I Norge er det ikke vanntette skott mellom seriekunst og storsalg: Serieskaperne Steffen Kverneland og Lars Fiske har høstet heder og kommersiell suksess med sine biografier om bl.a. Olaf G og Munch.

Annerledeslandet Norge fostrer annerledes tegnserieskapere, og det brede publikum trykker dem til sitt bryst.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Europas morsomste til Aftenposten

  2. KULTUR

    Nye tegneseriesider i Aftenposten: Lunch, Nemi og Bestis

  3. KRONIKK

    Meninger: Hvorfor trykker ikke de største avisene dagsstriper tegnet av kvinner?

  4. KULTUR

    Nye norske streker imponerer

  5. KULTUR

    Pondus-tegner Frode Øverli: – Det er blitt ufattelig lett å krenke folk

  6. A-MAGASINET

    Mannen bak tegneserien Lunch: – Det er ikke alle som er bygget for hjemmekontor, bare se på meg