Kultur

Nesbø: Mer humor enn vold i denne boken.

  • Kaja Korsvold

- Jeg har vært heldig. Skrive er ikke noe jeg må for å betale husleien, sier Jo Nesbø, som gir ut to krimbøker dette året. Foto: Tor G. Stenersen

  • Det er klart når de begynner å hive dette hodet rundt omkring, kan du si det er en form for voldsscene, men det er også humor i det.

Advarsel: Deler av intervjuet inneholder detaljer som kan avsløre deler av handlingen i boken.

Jo Nesbøs nye krim Blod på snø er allerede solgt til 23 land, når den onsdag utgis i Norge. Filmrettighetene har Warner Brothers sikret seg. Det handler om en leiemorder som operer i Oslo, og etterforskeren Harry Hole er ikke med i bildet denne gangen.

Leiemorderen med det rojale fornavnet Olav og det mer vanlige etternavnet Johansen er en notorisk skurk med mange forsonende trekk.

Olav Johansen ble lest eventyr for av sin mor som barn, og han orker ikke å rane folk fordi de får psykiske problemer av det. Han driver heller ikke som inndriver av narkotikapenger, han er nemlig så dårlig til å regne.

Planla på skjule seg bak falskt navn

Vi møter Norges internasjonalt mest kjenteog rikeste – forfatter i en trang kaffebar på Majorstuen. Bare et stenkast fra sitt eget hjem, sitter 54-åringen, stadig ungdommelig kledd i boots, dongeri med flekker og en slitt, svart genser.

Det skulle vært en helt annen lansering denne gangen.

Etter et langt liv som kjent krimforfatter hadde Nesbø tenkt å gi ut bok under fiktivt navn. Ikke bare skulle han skrive boken Kidnappingen av Tom Johansen, om en sliten, lett forfyllet dansk-norsk krimforfatter som blir kidnappet på vei til en boklansering.

Nesbø hadde også tenkt å få gitt ut «Tom Johansens» to kultklassikere Blod på snø og Blod på snø II: Mere blod , altså de to krimbøkene den fiktive Johansen hadde utgitt en gang på 1970-tallet.

Når den dokumentariske Kidnappingen av Tom Johansen kom, skulle bøkene han skrev også finnes der ute, nok en grunn til å tro at historien om Tom Johansen var sann.

Advokatene la ned forbud

— Vi var i full gang med Wikipediasiden om Tom Johansen, da forlagets advokater stoppet planene, sier Nesbø som tross alt viser forståelse for at det han mente var en fin plan, ble stoppet.

— I og med at det var bestemt at inntektene av bøkene skulle å til Harry Hole-stiftelsen, de nok glade for at det står navnet til en bestselgende forfatter på forsiden.

Foregår i et surt og kaldt Oslo

Nesbø og Aschehoug forlag gir altså nå ut det som skulle vært Tom Johansens første kultklassiker. Blod på snø er allerede solgt til 23 land, det siste var Brasil. Dermed skal Nesbøs store leserskare nok en gang til et surt og kaldt Oslo, i dagene før jul i 1977, og følge den litt myke morderen Olav.

- Du har fått en del kritikk for å være voldelig i Harry Hole-bøkene. Er ikke også denne boken ganske voldelig?

Nesbø stusser, er tydelig uenig.

— Jeg syns ikke det selv. Jeg mener jeg overlater mer til leseren i denne boken enn jeg pleier. Hvis du syns det er sadistisk og pervertert vold i denne boken, har det kanskje med deg selv å gjøre?

Volden er ikke beskrevet, den bare skjer i Blod på snø , utdyper han.

- I motsetning til Harry Hole, der volden er mer koreografert og representerer både et emosjonelt og fysisk crescendo, så er det her jeg prøver med det motsatte. Men det er klart at når de begynner å hive dette hodet rundt omkring.

Nesbø sikter til en scene der leiemorderne kaster det avkappede hodet til bokens hovedskurk ut av Ris kirke som et bevis for hovedskurkens mann, som står der ute og venter, bare kan stikke av – sjefen er død.

— Du kan si det er en form for voldsscene, men det er også en form for humor i det.

- Han var vel på en måte krimlitteraturens svar på Petter Northug

Nesbø smiler, det gjør han stadig vekk denne formiddagen.

— I en artikkel du har skrevet om dette prosjektet, skriver du at Blod på snø var resultatet av et internt veddemål om at Tom Johansen kunne «skrive en bedre krimroman enn all den andre dritten som ble utgitt». Syns du han har klart det?

Forfatteren og mannen bak pseudonymet Tom Johansen ler.

- Dette uttalte Tom Johansen på syttitallet. Jeg tror ikke han hadde lest så mange krimbøker. Han var vel på en måte krimlitteraturens svar på Petter Northug, når han kom med sånne uttalelser.

Nesbø har altså en viss distanse til Tom Johansen, er ikke enig i alt han står for. Til tross for det gir han ut hans andre bok Blod på snø II: Mere blod – under eget navn allerede til høsten. Til neste år kommer boken som startet hele prosjektet: K idnappingen av Tom Johansen .

Les også:

Les også

Barneskolelæreren ringte til Nesbøs mor og klagde på de brutale skolestilene

— Jeg har ikke vært så opptatt av sannsynlighet

I Blod på snø slipper leiemorderen Olav unna med alle «ekspedisjonene" som han kaller det. Det er ikke politiet som stopper ham til slutt. Er dette sannsynlig?

- Jeg har ikke vært så opptatt av sannsynlighet. Men ideen om at det skulle finnes en leiemorder i Oslo som tok livet av fem mennesker er ikke utenkelig. Oslo var en røff by på 1970-tallet. Krimmen knyttet til narkotika, var ikke noe kjære mor. Den biten er realistisk.

— Oslos mest aktive leiemorder har ikke telefon, han går ut på hjørnet og ringer fra telefonkiosk når det er nødvendig. Er det fint å skrive om tiden før mobiltelefonene kom?

- Hvis jeg har bruk for en tunnel, legger jeg inn en.

— Ja, når du skriver om 1970-tallet, med de begrensningene du har der, er det morsomt. Samtidig kan man bomme på ting, selv om det er nært i tid. Jeg skrev blant annet at T-banen gikk til Hovseter. Men den gangen kalte de det for trikken, siden den ikke gikk i tunnel.

— Samtidig juger jeg også, smiler Nesbø, hvis jeg har bruk for en tunnel, legger jeg inn en tunnel.

De siste ti årene har TV-seriene seilt opp som den nye krimromanen. Norges største krimforfatter føler seg ikke gammeldags, når han skriver krim for papir, sier han.

— Det er omtrent som å spørre en langrennsløper om de syns det er rart at han ikke driver med alpint. Det har aldri slått meg at jeg skulle være anakronistisk.

Utelukker ikke TV-skriving

- Føler du konkurransen fra TV-seriene?

— Nei, men det er interessant at de to fortellerplattformene nærmer seg hverandre. Når hundretimer-fortellingen tar over for den på to timer, så nærmer det seg boken mer og mer. Filmen trenger store filmstjerner, i TV-fortellingen er det forfatteren som er nummer én.

- Har du fått tilbud fra Netflix, DR eller andre om å skrive TV-serie?

— Det har jeg, og det er ikke sånn at jeg kategorisk utelater det. Men foreløpig har jeg hatt en del bok-ideer som jeg bare har måttet skrive.

Solgt til Warner Brothers

Rettighetene til filmatisering av Blod på snø er allerede før boken er utgitt, solgt til Warner Brothers. Snømannen og Sønnen har allerede lenge vært planlagt for film i USA.

Nesbø bruker ikke mye energi på å tenke på filmplanene, sier han.

- Den veien er så lang og sjansene for at det skal blir film er kanskje bare én til tyve. Og ja, det er spennende, fordi jeg vet at sannsynligheten er størst for at det ikke skjer.

Les også:

Aftenpostens anmeldelse av boken:

  1. Les også

    «Blod på snø» blir å regne som flau bris og en blek skygge av tidligere bravader

  2. Les også

    - Bruker mer tid på fjellklatring enn å utvikle film og TV-serier

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Jo Nesbø: – Ingen kan føle seg trygg på at ikke store maktkamper kan velte en sivilisasjon

  2. KULTUR

    Tidenes største boklansering i Norge: «Jeg var lei meg etter den forrige boken, for da virket det som om Harry Hole døde»

  3. KULTUR

    Bli med på en vandring gjennom Oslos blodige krimhistorie

  4. A-MAGASINET

    Jo Nesbø sendte en singel venninne for å teste Tinder-sjekking. Selv feiget han ut.

  5. KULTUR

    «Snømannen» slaktes

  6. KULTUR

    Ketil Bjørnstad: Jeg trodde aldri jeg skulle komme i nærheten av en kvinne