Kultur

Kunsten å undergrave sin egen pris | Kjetil Lismoen

KOMMENTAR: Amandakomiteen har på usedvanlig klønete vis svekket prisen for beste film.

Det tåkete kravet om at årets beste film også skal ha «publikumsappell», bidrar til forvirring om hva Amanda-prisen skal representere. Nylig trakk Joachim Trier den kritikerroste filmen «Thelma» fra utdelingen. Foto: Tore Meek, NTB scanpix / Olav Urdahl

  • Kjetil Lismoen

Det burde vært en grei avgjørelse: Ni sentrale, norske filmprodusenter gikk her i Aftenposten ut med klar kritikk av Amanda-komiteens definisjon av prisen for beste kinofilm og pekte på en uklarhet i prisens reglement: Det heter nemlig at vinneren av prisen for beste norske kinofilm ikke bare skal utvise gjennomgående høy kvalitet i alle funksjoner, men i tillegg ha «publikumsappell».

Dette siste, tåkete kravet har sneket seg inn i reglementet de siste to årene og har bidratt til mye forvirring med hensyn til hva prisen er ment å representere.

Les hele saken med abonnement