Kultur

Frykt ikke for festivalsommeren. Kammermusikk er best med et lite publikum, uansett.

En stjernespekket retreat på Vestlandet, klassisk crossover i Risør og strykerhimmel i Sandefjord. Kammermusikksommeren er klar for å lindre utsultede kulturhjerter.

Kammermusikkfestivalsesongen er i gang. Her er Mari Samuelsen under Oslo Kammermusikkfestival i 2019.
  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik
    Anmelder av klassisk musikk

Kammermusikk egner seg ypperlig for et Sommer-Norge i gjenåpningsmodus. Det er musikk som pr. definisjon er laget for små rom eller kamre – derav navnet. Målet er ikke å stue flest mulig mennesker inn på store arenaer, men å skape en vennskapelig, uformell stemning for en mindre gruppe musikkinteresserte. Kapasitetstak er derfor ikke nødvendigvis en uting, i alle fall ikke for publikum.

Mange av sommerens kammermusikkfestivaler avlyste i fjor, i stor grad fordi det var vanskelig å fly inn internasjonale utøvere. Det er det også i år, men løsningen har vært å bruke norske musikere. Det er ingen dårlig løsning, og tilbudet er fullgodt mange steder. Mye er utsolgt allerede, men lettelser i restriksjoner kan gjøre at flere billetter slippes etter hvert. Følg med!

Les hele saken med abonnement

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.