Kultur

Slik unngår du egosvekking

Viljestyrken din svekkes uten at du merker det. Likevel er det mulig å motvirke at du tar valg du ikke har godt av.

Guro Kleven Hagen tar seks års studier på to år, og har en selvkontroll vi andre bare kan drømme om.
  • Per Kristian Bjørkeng
    Per Kristian Bjørkeng
    Journalist
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Den nye forskningen på selvregulering viser at du kan gjøre direkte dumme ting når du er egosvekket. Etterpå vil du ofte ikke kunne fatte hvorfor du var så korttenkt.

Jo flere krevende beslutninger du tar etter hverandre, uten pause og påfyll av karbohydrater, jo mer egosvekket blir hjernen din. Jo mer egosvekket du er, desto mer overlater du kontrollen til den primitive delen av hjernen, den som er styrt av grunnleggende lyster og begjær.

Dette fant forskere et godt eksempel på i Tyskland, da de så på hvordan vi påvirkes når vi bestiller en bil. Bilkjøperne må velge mellom hundrevis av utstyrsmuligheter når de bestiller. Det valget som koster klart mest, er motoren.

Manipulerte bilkjøpere

Ved bare å endre rekkefølgen på valgene i bestillingsskjemaet, kunne forskerne styre kjøpernes gjennomsnittlig forbruk på ekstrautstyr pr. bil med hele 12 000 kroner opp og ned. Jo flere beslutninger de hadde tatt, jo mer tilbøyelige var kjøperne til å ta det første og beste, eller det "anbefalte" forslaget.

Bilkundene ante selvsagt ingenting om hvor lette de var å påvirke. Vi tror altså at vi vurderer rasjonelt, men i realiteten er vi kraftig påvirket av hvor egosvekket vi er når vi bestemmer oss. Psykologiprofessor Pål Kraft påpeker at vi simpelthen må lære oss at vi ikke kan stole på oss selv i spørsmål som krever viljestyrke.

— Det gjelder å være klar over egosvekkingen. Du må innse at hvis du må gjøre en vurdering hver gang du skal si nei til et kakestykke, eller gå ut for å jogge, vil du ikke klare å ta de valgene du har godt av. Du vil velge det som er godt i stedet for det som er godt for deg, påpeker han.

4 timer fristelser

Det moderne samfunnet er preget av langt flere fristelser enn tidligere. En undersøkelse viser at en amerikaner bruker 4 timer hver dag på å motstå ulike fristelser og begjær. Det finnes likevel noe du kan gjøre, om du vil unngå å falle for fristelsene gang på gang. Pål Kraft kaller disse hjelpemidlene handlingsregler.

— De har vist seg veldig effektive. Sett at du i kveld vurderer å jogge, men så viser det seg at det regner og blåser. Da tar du fort en beslutning om å utsette. Men hvis du har en handlingsregel som sier at hver torsdag klokken 19, da jogger du rundt Sognsvann sammen med Kåre, da blir det lettere. Da tar du ikke spørsmålet opp til vurdering. Du bare gjør det, forklarer Kraft.

Ting du kan prøve

Pål Kraft påpeker at genetiske forskjeller gir hver av oss ulikt nivå av selvregulering. Likevel kan viljestyrken forsterkes – akkurat som alle kan styrke muskler ved å trene.

Forskningen viser at det også finnes andre og mer ubevisste tiltak du kan sette i verk for å stimulere deg selv til bedre selvregulering. En mulighet er faktisk å rydde, sette deg opp i stolen eller slutte å banne. Forsøkspersoner som fikk beskjed om å sette seg opp i stolen i to uker, utviklet nemlig betydelig bedre selvregulering.

Det viser seg nemlig at hvis du klarer å endre én uvane, vil du bli bedre til selvregulering også på andre områder. Hvis du vil slutte å røyke, kan det derfor være smart å "varme opp" med å kutte ut en lettere uvane, som å si "lissom" i annenhver setning. Klarer du det, står du bedre rustet når du skal ta utfordringen som virkelig krever viljestyrke.