Kultur

Fremtidens fotografer

De trives best bak kamera og er fremtidens fotografer. Jentene formidler daglig visuelle historier til oss. På en helt annen måte enn guttene.

Syv av de kvinnelige fotografene som har fått penger til å styrke dokumentarfotografiet: <br/>Monica Larsen (foran), Hilde Tobro, Linda Bournane Engelberth, Anne-Stine Johnsbråten<br/>(rødt hårbånd), Jumana Manna, Linda Næsfeldt og Ellen Lande Gossner.
  • Forf>joronn Sagen Engen (foto)
  • <forf>wenche Fuglehaug <
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Se fotografene presentere noen av sine bilder i bildeserien på denne siden.


Det er ikke mange år siden at kvinnelige fotografer var i mindretall. Nå er de overalt, i alle kanaler, i alle medier og på alle arenaer. Ikke i faste jobber, men som frilansere.Og ofte er det store ulikheter mellom jentenes og guttenes fotografiske uttrykk. Guttene dominerer fortsatt nyhetsformidlingen, mens jentene vil fortelle historiene bak dem.Institusjonen Fritt Ord har akkurat fordelt seks millioner kroner for å styrke dokumentarfotografiets stilling i Norge. 19 menn fikk midler, det samme gjorde 19 kvinner. — Vi er heldigvis blitt flere kvinnelige fotografer de siste årene, men fremdeles er det sånn at avisredaksjonene har mange flere mannlige fotografer i sin stab enn kvinnelige, sier Linda Næsfeldt (31), fotosjef i Dagsavisen. Selv har hun erfaring som nyhetsfotograf i VG og magasinfotograf i Dagbladet.- Da jeg jobbet med nyheter, opplevde jeg ofte å være eneste jente på en jobb. Det kan være ensomt, og man må være sta, ha sterk vilje og av og til spisse albuer, sier Linda.

Overfladisk.

Deter mange grunner til at kvinnelige fotografer distanserer seg fra nyhetsjobbing. De trives best med å fortelle visuelle historier som lever lenger enn de kjappe, ofte overfladiske nyhetene. - Jeg tror det har å gjøre med at vi ønsker kontroll over egen idé og ha tid til å følge den hele veien til et ferdig resultat. Å jobbe med nyheter er ofte en hastesak. Alt skal skje så fort, og man får ikke tid til å komme inn på menneskene man fotograferer, sier Hilde Tobro (27).Høgskolen i Oslo tilbyr fotutdanning - og mange av Norges fremste fotografer er klekket ut derfra.- Det er helt klart ulikheter mellom kvinnelige og mannlige fotografers måte å være på og jobbe på. Jentene orienterer seg i større grad mot det kunstneriske uttrykket, og vil gjerne dokumentere og jobbe med moter, trender, interiør og portretter.- Selv om guttene også gjerne vil gjøre disse tingene, er de mer opptatt av selve nyhetsbildet, sier Per-Anders Rosenkvist, fotograf og lektor i fotojournalistikk ved Høgskolen i Oslo.De siste årene har det vært rundt 50-50 fordeling mellom kvinnelige og mannlige fotostudenter. På Høgskolen i Oslo finnes ingen kvotering, og opptaksprøvene leveres inn uten at kjønn avsløres.

Høyt nivå.

Rosenkvist har også sittet i juryen for tildeling av Fritt Ords penger. - Generelt sett vil jeg si at vinnerne, både kvinner og menn, holder en svært god fotografisk standard. Mange norske fotografer hevder seg på et internasjonalt nivå, og de yngre kommer bak. At de får penger til å jobbe med prosjekter som favner utover deres daglige gjøremål, er svært viktig for deres utvikling, sier Per-Anders Rosenkvist.At 19 jenter og 19 gutter fikk seks millioner på deling, er likestilling. Men guttene vinner fortsatt: De fikk tilsammen 3,665 millioner kroner, mens jentene fikk 2.335 millioner. Men det er en annen historie . . .