Kultur

Forfatter Jørn Lier Horst vant mot eksforlag i retten

Forfatteropprøret, med Horst i spissen, vil gjøre lydbøker mer tilgjengelig. Fredag fikk de en seier i retten. Nå trengs et Spotify for lydbøker, mener eksperter.

Jørn Lier Horst mener han var i sin fulle rett da han spilte inn lydbøker på ny og solgte dem. Foto: Heiko Junge / NTB

  • Magnus Kallelid
    Journalist
  • Anders Veberg
    Journalist

Lydbokforlaget og Gyldendal mener Jørn Lier Horst har stukket av med rettighetene til sine egne lydbøker. Fredag konkluderte Oslo tingrett med at Horst og bokillustratør Hans Jørgen Sandnes ikke må betale erstatning.

Da krimforfatter Horst skiftet forlag, valgte han å spille inn åtte av lydbøkene sine på ny og legge dem ut for strømming hos Ebok Pluss. Horst og en gruppe andre forfattere kritiserer storforlagene som kun tilbyr lydbøker i sine egne strømmekanaler.

Horsts bøker ble først gitt ut av Gyldendal. Lydbøkene hans var i utgangspunktet bare tilgjengelige i strømmetjenesten Fabel. Den eies blant annet av nettopp Gyldendal.

Horst mener at fredagens dom betyr to ting:

– Kontraktene vi har signert, kan faktisk sies opp når vilkårene ikke blir oppfylt. Og tiden der forlag som Gyldendal kan misbruke våre rettigheter ved å låse oss inne i deres egen strømmetjeneste, er ubønnhørlig over, skriver Horst i en melding til Aftenposten.

Vurderer anke

Forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget sier til VG at de skal lese dommen og vurdere hva de skal gjøre.

– Men vi registrerer at dommeren gir uttrykk for tvil i dommen, sier Vasseljen.

Gyldendal har tidligere varslet at de tror dommen vil ankes uansett utfall. De har også gitt uttrykk for at de frykter flere forfattere vil gjøre det de kaller «ulovlige handlinger» uansett utfall i retten.

Horst har sagt han er skuffet over at striden endte i retten. Han mener han var i sin fulle rett til å gi ut lydbøkene på ny. Han krevde også erstatning for tapte inntekter som følge av at bøkene ikke har vært tilgjengelige i Storytel. Dette fikk han ikke medhold for i retten. Gyldendal og Lydbokforlaget ble frikjent for erstatningskravet fra Horst og Sandnes, men må betale sakskostnader på 50.000 kroner.

Hva handler opprøret om?

Lytting til lydbøker økte med 26 prosent fra 2019 til i fjor hos de to største strømmetjenestene i Norge, ifølge Forleggerforeningen.

Betaler du for den største strømmetjenesten, Storytel, får du stort sett tilgang på lydbøker gitt ut på Cappelen Damm. Abonnerer du på Fabel, får du bøker fra Aschehoug og Gyldendal.

Siden Jørn Lier Horsts krimunivers opprinnelig tilhører Gyldendal, får du som lytter ikke tilgang til bøkene hans hos Storytel. Det går både ut over lytterne og forfatterne, mener Horst.

Flere bestselgende kolleger er enige. Tom Kristensen, Tom Egeland og Unni Lindell utgjør «Forfatteropprøret» sammen med Jørn Lier Horst. De har også spilt inn lydbøker på ny og lagt dem ut for salg på Ebok Pluss, en tjeneste som eies av Vigmostad & Bjørke.

Forfatterne er tilknyttet forlagshuset Strawberry Publishing.

Det hører med til historien at de største forlagene også eier de største bokhandlerkjedene. Gyldendal eier Ark, og Aschehoug er hovedeier i Norli.

Forfatterne mener at de store forlagene bryter «skaffe- og leveringsplikten». Det er en paragraf i bokloven som sier at forlag ikke kan nekte en bokhandel bøker de har på lager.

Bokavtalen forbyr også ulike partene i bokbransjen å diskriminere basert på hva de eier. Du skal kunne finne bøker fra ulike forlag hos alle bokhandlere, samme hvem som eier butikken.

Denne saken reiser viktige prinsipielle spørsmål, mener Cecilie Naper, førsteamanuensis ved Oslo Met. Foto: Privat

– På strømmeområdet har forlagene bestemt seg for at denne regelen ikke gjelder, mener litteratursosiolog Cecilie Naper.

Det synes hun er problematisk. Bokbransjen får mye offentlig støtte og har en bokavtale som skal sørge for å få ut alle titler til alle. Naper har forsket på bokbransjen i mange år.

Hvorfor reagerer forlagene?

Forlagene mener Horst har utnyttet et smutthull i avtaleverket, noe Horst er uenig i. De vil ha erstatning for at han har inngått avtaler med et annet forlag og krever at han stanser salget.

Etter fem år kan forfatteren gå ut av en avtale hvis forlaget har solgt mer enn 300 eksemplarer det siste året. Mye av rettssaken har handlet om hvordan man skal tolke denne regelen, og om strømmetall skal telles med.

Som forfatter har du rett til å få betalt for hvert eksemplar du selger. Det prinsippet er vanskelig å overføre til strømmetjenesten, påpekte jusprofessor Olav Torvund ved Universitetet i Oslo før dommen falt fredag.

– Bokbransjen kommer nå snublende etter musikkbransjen, sier han.

For noen år siden var det plateselskapene som ble tvunget til å omstille seg. De måtte ordne gode avtaler med de store innen strømmetjenestene. Nå snus bokbransjen på hodet. Rettssaken viser at det trengs oppdaterte regler i bokbransjen, mener Torvund.

Både Torvund og Naper mener målet bør være strømmetjenester der du får tilgang til alle lydbøker, ikke bare et utvalg.

– Vi har ikke noe som ligner Spotify i bokbransjen. Det er et betydelig problem i norsk bokbransje som flyter til overflaten i denne saken, mener Torvund.

Jusprofessor Olav Torvund etterlyser et Spotify for bokbransjen. Foto: Privat

Stordalen-forlag utfordrer

Det pågår flere kamper i forlagsbransjen. Også forfatterne Tom Kristensen og Unni Lindell har spilt inn lydbøker på nytt som del av den samme protesten.

De og flere andre som nå protesterer mot forlagene, har gått over til Strawberry Publishing. Dette forlaget ble startet av Petter Stordalen og skal utfordre den etablerte forlagsbransjen. Horst er selv medeier i forlaget Capitana, som ligger under Strawberry. I november ble 70 prosent av Strawberry kjøpt av den svenske bokgiganten Bonnier Books.

Les mer om

  1. Bokbransjen
  2. Litteratur
  3. Strømmetjenester
  4. Jørn Lier Horst
  5. Lydbøker
  6. Gyldendal
  7. Ebok