Kultur

Lager kunst av familiealbumet

Marianne Brattelis barndom var mer offisiell og avbildet enn mange andres. Nå har hun laget kunst av den, oppveksten i statsministerfamilien.

  • Forf>
  • ><forf>john Hauge (foto) <
  • Kaja Korsvold<br

Den store collagen av svart-hvitt bilder viser familien Bratteli på julehandel, foreldrene med alle tre barna hjemme i Ullevålsveien, en spent skolepike første skoledag med ny ransel, en liten pike med stor sløyfe på hodet, mamma Randi som mater broren Ola, pappa Trygve sammen med Willy Brandt, familien i dyrehagen i København, bare for å nevne noe. Hele 59 bilder er med, mange av dem er tatt av datidens pressefotografer. En tid langt unna, da mennene gikk i dress og mor var hjemme, passet barn og hadde forkle på seg.

Oppsummering

— Jeg opplever at femtitallet er svært lenge siden, sier Marianne Bratteli. Hun fylte femti omtrent samtidig med tusenårsskiftet og fikk lyst til å oppsummere. Bildene tok kunstneren fra familiens private album.- Det er blitt et tilbakeblikk på en tid som mine foreldre var tydelige representanter for. Det er rart å se bildene igjen. Jeg fornemmer hvordan jeg hadde det. Jeg opplevde ikke barndommen som enkel.- Hvordan var det for eksempel på din første skoledag? - Jeg ser alvorlig ut, men jeg var nok helt vettskremt.- Hva er det første du husker av din far?- Jeg opplevde tidlig en blanding av nærhet og distanse. Jeg fikk sjelden øye på ham bak den store bunken av aviser. Men av og til la han avisene til side og lekte ride, ride ranke.- Fedrene var vel ofte mer fraværende på alle måter i den tiden?- Ja, du så aldri min far trille en barnevogn, for eksempel. Når jeg tenker tilbake syns jeg det var en tøff og streng tid. Ungdomsopprøret som kom etterpå var nødvendig, sier Marianne Bratteli.

Kald krig

Et av bildene er tatt i 1972 og heter "Far undertegner viktig avtale". Politikeren Bratteli var EU-tilhenger. Datteren var en kort periode ml-er og motstander. Frontene den gang var så beinharde at det er vanskelig å forstå i dag.- Det var kald krig hjemme. Rart å tenke på. I dag har jeg skiftet standpunkt.- Var det vanskelig å vokse opp i en slags halvoffentlighet?- Vi barn var forskånet for pressefotografene. Men selv om politikerne i dag får gjennomgå, vil jeg påstå at politikerne da var mer utsatt. Det var færre som var synlige og de hadde mer autoritet. På mange måter var det en tøffere tid, sier Marianne Bratteli. På utstillingen i Kunstnerforbundet i Oslo har hun også laget bilder og installasjoner med temaer som globalisering, fortid og fred.

&lt;b&gt;Barndomsminner. &lt;/b&gt;- Jeg er glad i min familie og vil gjerne fortelle om den selv om jeg ikke opplevde barndommen som enkel, sier Marianne Bratteli om utstillingen i Kunstnerforbundet.