Kultur

De helt spesielle filmene

"The Matrix" har forlengst fått status som kultfilm. Den er tolket og analysert en million ganger, og filmen har fått både religiøse og marxistiske forklaringer. Men hva gjør en film til en kultfilm?

  • Forf>
  • <forf>erik Gulbrandsen <

Kultfilmer."The Adventures of Ford Fairlane", "Blue Velvet", "Whitnail & I", "The Matrix" — alle er de blitt kultfilmer, og settes jevnlig opp på filmklubber over hele landet. Hvorfor har akkurat disse fått kultstatus? - Et veldig godt spørsmål. Det er vel ingen klare indikatorer på hva som gjør noe til en kultfilm, men noen elementer har disse filmene til felles. For det første må en kultfilm ha en entusiastisk tilhengerskare som ser den om og om igjen. Enten på kino, filmklubber eller på DVD. Se på "Ringenes Herre"-fansen. De ser filmene utrolig mange ganger. For det andre må en slik film fortsette å leve aktivt etter at man har konsumert den, forteller leder for Cinemateket, Jan Langlo. Neo: "I thought it wasn't real".

Morpheus: "Your mind makes it real".

Neo: "If you're killed in the Matrix, you die here?"

Morpheus: "The body cannot live without the mind".

Natt til onsdag 21. mai var det première på "Matrix - Reloaded", oppfølgeren til "The Matrix" fra 1999. I fire lange år har fansen ventet på toeren, mens de har diskutert, tolket og analysert filmen, kledd seg i Keanu Reeves' kule solbriller og kjøpt seg samme mobiltelefoner som de brukte i "The Matrix". - Poenget er at det er en felles kulturell referanseramme for de innvidde. De forteller hverandre små sitater fra filmene, som virker kryptiske for alle andre enn dem som er skikkelig inne i dem, sier Langlo. - "The Matrix" var en stor kommersiell suksess, mens "Whitnail & I" bare ble sett av et fåtall publikummere her hjemme. Kan alle filmer få kultstatus? - Det er nok større muligheter for en liten film til å bli en kultfilm enn store kommersielle suksesser. Disse små filmene blir for mange en uoppdaget hemmelighet, som er vanskelige å få tak i på video. "Whitnail & I" er et godt eksempel på det. Men en god del filmer vil aldri få kultstatus. Det skal mye til at en romantisk komedie med Sandra Bullock blir en kultfilm, forteller filmklubblederen. Neo: "What is the Matrix?"

Trinity: "The answer is out there, Neo, and it's looking for you, and it will find you if you want it too". - Er dere i klubbene med på å gi en film kultstatus? - Vi spiller nok litt på det, siden vi behøver en viss inntjening. Vi setter for eksempel opp en del av David Lynch på Cinemateket. Alt han har laget har jo fått kultstatus. Dermed er vi vel med på å forsterke kultstatusen til filmene, forklarer Langlo. - "Ringenes Herre" har ekstremt mange lesere, mens "Star Wars"-filmene og "The Matrix" ikke har den samme litterære ryggraden. Har filmgenren noe å bety for om en film får kultstatus eller ikke? - Jeg tror nok at et fellestrekk ved kultfilmene er at de er litt annerledes, originale og nyskapende. Men i utgangspunktet kan filmer i alle genre få kultstatus. "Whitnail & I" er jo en komedie. Hvis en film fortsetter å fascinere år etter år, er utømmelig for fansen, og har mange lag med symboler, er den sikret kultstatus, mener Langlo. Neo: "Why do my eyes hurt?"

Morpheus: "You've never used them before". Forfatter og filmregissør Erlend Loe mener en films kultstatus er avhengig av hvilken type tilhengerskare den får. - Visse miljøer, særlig unge forbrukere av TV, musikk og film - mange studenter - er ofte de som er med på å gi en film kultstatus. Det er deres måte å ta imot et produkt på. Filmen blir viktig i deres utvikling av tanker og sjargong, sier Loe. Han tror at årsaken til at kultfilmer oppstår er at de treffer noen tanker i tiden. - Matrix kom i en veldig forvirret tid, og handler om skillet mellom virkelighet og fiksjon - at ting glir over i hverandre, forteller Loe. Morpheus: "Have you had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?" - Et generelt trekk ved kultfilmene er at de har en sivilisajonskritikk, en samfunnskritikk og dysterhet i seg. Det er provoserende og trist for mange, men viktig for andre. Kultfilmer kan være både gode eller også veldig dårlige filmer. Ed Woods filmer er et eksempel på det. Filmene hans ble laget av ildsjeler med lite ressurser, som mange finner sjarmerende i dag, sier Loe. Han mener markedskreftene i dag bevisst søker mot å gi en film kultstatus. - Markedskreftene vet kjempegodt hvem de sikter mot. Jeg mener "The Matrix" styrer kultifiseringen, mens for eksempel "Whitnail & I" er blitt udødelig fordi den traff det publikummet den traff. Den var mer et undergrunnsfenomen. I dag er det mer urent. Det som gjør en film til en kultfilm, brukes nå bevisst i markedsføringen. Da er det mer skittent i mine øyne, og det er grunn til å være mer skeptisk, forklarer Loe. - Finnes det noen norske kultfilmer? Er "Flåklypa Grand Prix" blitt en kultfilm? - "Flåklypa Grand Prix" mener jeg ikke er en kultfilm, men et eksempel på en ekstremt vellykket film som traff mange. Men den dyrkes ikke i dag. Aune Sands "Dis" er vel den eneste norske kultfilmen jeg kommer på. Der ble visningen et show i seg selv, avslutter Loe. Morpheus: "Unfortunately, no one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself".

  1. Les også

    Matrix på nett

  2. Les også

    Neo vender tilbake

Relevante artikler

  1. KULTUR

    «Utøya 22. juli»: Overbevisende om terroren på Utøya

  2. KULTUR

    Lærer turte ikke annet enn å slette kritikk av Oslo-skolen

  3. KULTUR

    «Now it’s dark» byr på en hypnotisk natt i Stavanger

  4. KULTUR

    Norge kan få «NRK-skatt» istedenfor lisens

  5. KULTUR

    «Første mann:» Aardmans evolusjonsteori

  6. KULTUR

    Lager låter som egner seg for både TV-skjermen og konsertscenen