Kultur

Sier ja til felles allianse mot Google og Facebook

Både Høyre og Ap ser gjerne at norske mediehus samarbeider tettere for å ta opp kampen mot globale medieaktører. SV er mer lunkne.

OPT_KomboHarbergGrande_doc6okszlmosoh1cwpl2d4i-r4ytK1dvS9.jpg Terje Pedersen (NTB scanpix)/Terje Bendiksby (NTB scanpix)

  • Øystein Aldridge

— Dette er det mest spennende vi har sett fra norske medier på lang tid og et initiativ vi har lengtet etter, sier Arild Grande i Ap.

Konkurrenter i det norske mediemarkedet må alliere seg i kampen mot globale konkurrenter, sa Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde til Aftenposten onsdag.

Han luftet muligheten for at norske medier kan samarbeide mer om produksjon og distribusjon av innhold. Ved å dele brukerdata med hverandre, kan man utvikle mer attraktive annonseprodukter og dermed ta tilbake en del av annonsekronene som nå forsvinner til Google og Facebook.

Arild Grande, som er mediepolitisk talsperson i Ap, mener Sundes visjoner er «uhyre interessante».

— Lykkes man, vil det være banebrytende, sier han.

Grande lar seg ikke bekymre av advarsler om at samarbeid på tvers av norske mediehus vil føre til svekket mediemangfold.

— Jeg tror derimot at det å ikke gjøre noe, er den sikreste måten å oppnå medieenfold på i fremtiden. NRK, TV 2, VG og Aftenposten er små aktører globalt, men sammen er jeg overbevist om at de kan ta opp kampen. Noe annet som blir viktig, er brukervennlighet. Det må være enkelt å logge seg inn og enkelt å ta betalt, sier Grande.

  • Schibsted-topp: Varsler felles kamp mot Facebook og Google

- Må fortsatt konkurrere

Også Høyres Svein Harberg heier frem Ole Jacob Sundes visjoner.

— De eneste som kan konkurrere med Google og Facebook, er mediebransjen selv. Da må bransjen samle seg. Jeg synes tankene til Sunde er veldig spennende, sier Harberg, som leder kulturkomiteen på Stortinget.

Harberg trekker samtidig opp noen grenser for samarbeid som bransjen må forholde seg til.

— Vi må ikke miste konkurranseelementet, hverken i annonsemarkedet eller mellom redaksjonene. Det er likevel ikke tvil om at det går an å samarbeide i langt større grad om tilgjengeligheten av redaksjonelt stoff, sier han.

- Tror ikke dette vil redde norske lokalaviser

Bård Vegar Solhjell (SV) forstår tankegangen til Schibsteds styreleder, men tror ikke nødvendigvis visjonen hans ivaretar mediemangfoldet i Norge.

- Man risikerer at avisene og kompetansemiljøene blir likere. Jeg tror ikke det er dette som vil redde norske lokalaviser. Deres utfordring er hvordan de skal serve det lokale markedet og være til stede i sitt miljø, sier Solhjell.

SV-politikeren er positiv til økt samarbeid mellom NRK og kommersielle norske mediehus, som er blant ønskene til Sunde.

Ber om politisk støtte

Grande i Ap er opptatt av at det må legges politisk til rette for norske medier. Dette handler først og fremst om at Google og Facebook må betale skatt i Norge, mener han.

— Flere europeiske land erkjenner nå at vi må gjøre noe i fellesskap. EU må sette opp farten her, men jeg skulle gjerne også sett et initiativ fra Regjeringen. Jeg er også opptatt av at å få på plass midler til innovasjon i mediebransjen, sier Grande.

Harberg utelukker ikke at myndighetene kan hjelpe til.

– Om det ligger noen hindringer fra det offentlige her, må vi utfordres. Men jeg har et ønske om at bransjen selv jobber frem endringer og greier å alliere seg. Vi kan ikke vedta endring i mediebransjen, sier Harberg.

Relevante artikler

  1. KRONIKK

    Schibsted har et dilemma - og et hemmelig våpen | Marius Karlsen

  2. DEBATT

    Samarbeid nødvendig i kampen om annonsekronene | Rolv Erik Ryssdal

  3. KULTUR

    Schibsted lager egen mediedivisjon

  4. KULTUR

    Medietilsynet har konkludert: – Ikke svekk NRK

  5. DEBATT

    Norske myndigheter har en plikt til å forsvare norsk redaksjonelt innhold

  6. DEBATT

    Vi undres over at andre norske medieledere ser seg tjent med å forsøke å bygge ned NRK | Birger Magnus og Thor Gjermund Eriksen