Kultur

Liten dings skaper store endringer

TEXAS (Aftenposten): Norske Unacast lanserte i går verdens første nettverk for beaconteknologi. Dette vil forandre kundeopplevelser innen både kultur, handel og offentlig sektor.

Martin Sahlén (t.v.) og Kjartan Slette i Unacast lanserer internasjonalt foretningssamarbeid under årets South by Southwest Interactive. JOACIM LUND

  • Cecilie Asker
    Avdelingsleder

— Beaconteknologi brukes til logge data i den fysiske verden. Vår oppgave er å kombinere denne informasjonen med data fra den digitale verden og dermed gi et mer helhetlig bilde av brukeraktivitet, sier Kjartan Slette, daglig leder for Unacast.

— I dag finnes det rundt 150 selskaper i verden som plasserer ut beacons, vi har så langt inngått en avtale med syv av de største, og er i forhandlinger med flere. Innen året er omme har vi over 100.000 beacons i bruk, forteller han.

Er først i verden

På South by Southwest Interactive lanserte det norske teknologiselskapet lørdag verdens første nettverk for selskaper som driver med beaconteknologi.

I første omgang har de fokus på handelsstanden, og hvordan de kan skape mer målrettet reklame og bedre kundetilbud. Men den nye teknologien vil ganske snart også få stor innvirkning på kulturlivet.

— Vi er allerede i dialog med flere museer og gallerier. Her kan beacons brukes til å formidle informasjon på en måte som vil bedre brukeropplevelsen, forteller teknisk sjef i Unacast, Martin Sahlén.

— Festivalene er trolig neste kulturfelt til å ta i bruk beaconteknologi. Her vil man både kunne gi publikum nyttig tilleggsinformasjon, samtidig som både artister og arrangører vil få verdifull kunnskap om sine brukere, forteller Kjartan Slette.

Et av årets buzzord

Det er ikke tilfeldig at beacon er et av de store buzzordene på årets South by Southwest. Med inntoget av tingenes internett, hvor stadig flere av gjenstandene vi omgir oss med kobles opp mot internett, er beaconteknologi spådd å få en viktig rolle.

— Det handler om å koble sammen den fysiske verden vi lever i med den digitale verden. Du kan si at vi bygger blodårene i tingenes internett, og dataen vi leverer er blodet, sier Kjartan Slette.

— Det er ikke bare bedrifter som ser nytten av beaconteknologi. Også byer snuser på dette. For eksempel vurderer New York City å sette ut en million beacons for å kommunisere bedre med sine borgere, sier Martin Sahlén.

Må være mest fordeler

Logging av brukeraktivitet i den fysiske virkeligheten, i tillegg til den digitale virkeligheten, har fått røde lamper til å lyse hos mange som er opptatt av personvern. Men siden beacons krever den relevante appen installert og en aktiv godkjenning fra brukeren, er det fullt mulig ikke å ta i bruk teknologien.

— Målet er ikke at brukerne skal få mer reklame og søppelpost enn i dag. Tvert i mot er målet at de skal få mer relevant og skreddersydd informasjon. Fremtidens selskaper er nødt til å ta personvern på alvor og spille med åpne kort, hvis ikke så vil de miste kundene sine, sier Kjartan Slette.

— Det handler om å gi og ta, og det må alltid gå i brukernes favør. Hvis ikke brukerne føler at de tjener på å dele sin informasjon vil de heller ikke bruke en slik tjeneste, mener Martin Sahlén.

  1. Les også

    5 digitale trender for 2015

  2. Les også

    Vi tester fremtidens digitale stifinner

  3. Les også

    Følger du etter meg?

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Prikkene på kartet viser hvor mennesker samler seg akkurat nå. Er det kult eller skummelt?

  2. KOMMENTAR

    Og Facebook bare: Unnskyld, unnskyld, unnskyld!

  3. KULTUR

    Kronprinsen i Texas: «Folk må kunne ha et privatliv også i fremtiden».

  4. KULTUR

    Forbrukerrådet om Facebook-skandalen: – Dette har vi vært bekymret for lenge

  5. NORGE

    – Hvis vi oppdager at vi har data vi ikke skulle hatt, vil de bli slettet

  6. KULTUR

    Nå vil Facebook og Instagram at du skal bruke mindre tid på dem