Kultur

- Vi har fått nøkkelen til evigheten

  • Veslemøy Østrem

- Hans Rasmus Astrups raushet er intet mindre enn en internasjonal sensasjon, sier Astrup Fearnley Museets direktør Gunnar B. Kvaran. Foto: Trygve Indrelid

  • Hans Rasmus Astrups raushet er intet mindre enn en internasjonal sensasjon, sier Astrup Fearnley Museets direktør Gunnar B. Kvaran.

I dag bringer Aftenposten nyheten om at milliardæren Hans Rasmus Astrup har besluttet å overføre sine viktigste selskaper til en stiftelse. Målet er blant annet å kjøpe samtidskunst og sikre Astrup Fearnley Museets fremtidige drift.

Kvaran mener stiftelsen som nå blir etablert, gir det private museet på Tjuvholmen tilnærmet evig liv.

— Den tryggheten er det ikke mange private museer som har, hverken i Norge eller internasjonalt. Det vi opplever nå er en kunsthistorisk begivenhet, et momentum for Kunst-Norge. Det er såpass stort at jeg tillater meg å bruke litt store ord, sier han.

Astrup Fearnley Museet flyttet i fjor inn på Tjuvholmen i sitt karakteristiske bygg, tegnet av arkitekten Renzo Piano. Foto: Trygve Indrelid

Mange private samlere og museer har opplevd svært tøffe tider når deres velgjørere går ut av tiden.— Vi kjenner mange eksempler på at slike private museer overlever en kort stund, men at de etter hvert får så dårlig økonomi at de overtas av en by eller en stat. Det er ikke alltid like vellykket, mener Kvaran.

Ikke på statsbudsjettet

Han er trygg på at Astrup Fearnley Museet med dette vil kunne bli stående som en ledestjerne for samtidskunsten i Nord-Europa i uoverskuelig fremtid.

I mars i år søkte Astrup Fearnley Museet om offentlig støtte for første gang. Siden etableringen for 20 år siden, har de ikke mottatt en krone fra det offentlige til drift. Etter åpningen av det nye bygget på Tjuvholmen er driftsutgiftene tredoblet. En søknad på 7 millioner kroner ble sendt Kulturdepartementet, men museet er ikke inne på statsbudsjettet for 2014.

Kvaran puster derfor ekstra lettet ut nå.

- Er det noen spesielle kunstverk du nå tenker at museet skal sikre seg, nå som dere ikke vil trenge så snu på hver krone?

— Vi tenker ikke slik om denne stiftelsen. Dette ser vi i et lengre perspektiv. Vi er bevilget en fremtidsmulighet. Vi har allerede fått et museum som er helt fantastisk, som publikum også har tatt imot med åpne armer. Vi har en unik samling. Nå kan vi bygge videre på Hans Rasmus Astrups livsverk og kunstsyn. Det er svært sunt for en nasjon som Norge å ha sterke kulturinstitusjoner utenfor det offentlige.

Mer enn en mesén

Kvaran mener Astrup langt overgår rollen som mesen, benevnelsen på private velgjørere som opp igjennom historien har støttet kunstnere finansielt.

— Han har ikke bare vært en finansiell støttespiller, men en ekte, aktiv kunstsamler av betydelig format. Hans teft for det som rører seg, er velkjent. Han har vært modig, og mange av hans innkjøp har vist seg å bli stående som ikoner i samtidskunsten.

Les også

OPPSLAG: Astrups milliardverdier overføres til ideell stiftelse

— Har Hans Rasmus Astrup hatt noe å si for kunstinteressen blant norske næringslivsledere?- Ja, han er et idol. Da han begynte å samle kunst, var det ikke så mange som var opptatt av samtidskunst. Nå ser vi at mange yngre ledere går i hans fotspor. Mange har latt seg inspirere av Astrup, og har oppsøkt ham for å lære. Han er rett og slett et forbilde for mange – det kommer også samtidskunsten til gode, sier Kvaran.

Hans Rasmus Astrup har selv skydd pressen, og aldri gitt et eneste intervju. I lørdagens Aftenposten kan du lese hva han selv tenker om sitt livsverk og den nye stiftelsen.

  1. Les også

    Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet!

  2. Les også

    Derfor er Oslo klar til å skinne

  3. Les også

    Oslo - den nye kunsthovedstaden?

  4. Les også

    Norsk kunstkjøper på rikingliste

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Publikum strømmer til Tjuvholmen for denne mannen

  2. KULTUR

    «Tidvis fantastiske enkeltverk. Men noe skurrer når Astrup Fearnley viser frem Selvaags kunstsamling.»

  3. KULTUR

    Anmeldelse av ny utstilling på Astrup Fearnley: «Dette er samtidskunst på sitt aller beste»

  4. DEBATT

    Kort sagt, 13. mars

  5. KULTUR

    Kunstsamlere «adopterer» hver sin unge kunstner

  6. KULTUR

    Knausgård med kunst-skup i sin kommende bok