Kultur

Den globale familiesaga

Hva er det som trekker 38 millioner innbyggere til «Hosseinistan»?

Den afghanskfødte, amerikanske legen Khaled Hosseinis to foregående flyplasskioskveltere, Drageløperen og Tusen strålende soler, har 38 millioner lesere på samvittigheten. Foto: Evan Agostini

  • Aage Borchgrevink

Den afghanskfødte, amerikanske legen Khaled Hosseinis to foregående flyplasskioskveltere, Drageløperen og Tusen strålende soler , har 38 millioner lesere på samvittigheten. 38 millioner lesere utgjør et mellomstort land, la oss kalle det Hosseinistan. Hva er det som trekker innbyggerne hit? Hva er Hosseinistans hemmelighet?

Hans tredje roman, Og fjellene ga gjenlyd , ligner også en internasjonal bestselger. En symbolsk fjær (tyvlånt fra filmen Forrest Gump?) hvirvler på det duse omslaget, og på innbrettet finner vi et fargebilde av Hosseini. Den middelaldrende legen ser godt ut, har milde øyne og er «sterkt engasjert i humanitært arbeid i Afghanistan».

Les også:

Les også

Ut og redde verden

Nifst eventyr

Romanen starter som en godnatthistorie. Faren forteller sine to små barn et nifst eventyr. En div., et slags troll, dukker opp i landsbyen og stiller en fattig far overfor et grusomt dilemma: Div’en kan gi hans yngste sønn et bedre liv hvis faren aldri ser ham igjen. Leseren skjønne umiddelbart hva som er romanens tema, og blir umiddelbart grepet av håpet om at boken vil ende i en familiegjenforening der de slemme får sin straff og godhet belønnes.

Den globale familie

Den grunnleggende historien om barn som sviktes og søsken som rives fra hverandre, utvikles i en rekke historier som spenner fra slutten av 1940-årene til vår egen tid. Det er ikke bare én families historie som fortelles, men skjebnene til mennesker som gjennom tilfeldigheter og forbrytelser krysser deres vei. Det er den utvidede, globale familie, hvori inkludert venner og velgjørere, som er normen i Hosseinistan.

Hosseini-OgFjelleneGaGjenlyd_ho-YTLVTgWs_N.jpg

Det store lerretet spennes opp: Handlingen foregår på den afghanske landsbygda, i Paris, San Francisco og Egeerhavet — for bare å nevne noen av omgivelsene. Samtidig som hver historie står for seg selv, omtrent som en episode i en HBO-serie, er romanen komponert som en kommentar til åpningsfabelen og vandrer uanstrengt mot den Hollywood-slutten leseren håper på, og til en viss grad får.Eksil, diskriminering, krig og klasseskiller utgjør hindringene beretningen må forsere i denne legeromanen. Mens enkelte av skikkelsene blir knust under vekten av historien, lykkes andre i å komme seg videre. Den globale familien, nettverket som spenner over kontinenter og generasjoner, blir et slags svar på kaoset som hjemsøker Afghanistan - og andre deler av verden, inkludert USA. Familien er institusjonen som validerer enkeltmenneskets liv når staten svikter og man er på kant med historien.

Melankolsk, men optimistisk

Hosseini skildrer skurker og helter med sympati og tilbyr ingen enkle løsninger på Afghanistans episke problemer. Han kunne gjerne straffet romanens illgjerningsmenn og -kvinner litt hardere, synes nå denne leseren. Innbyggerne i Hosseinistan tilbys uansett en melankolsk, men like fullt optimistisk, beretning om kjærlighetens og humanitetens vilkår i det 21. århundre. Det er all grunn til å tro at innbyggertallet vil øke.

  1. Les også

    Fortell meg hva du låner, og jeg skal si deg hvor du bor

  2. Les også

    Dette kan du lese i høst

  3. Les også

    Mange forfattere sliter med sex

Les mer om

  1. Anmeldelse

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Bokanmeldelse: Flink pike blir elskeren til en potensiell skoleskyter i norsk debutroman

  2. KULTUR

    Levi Henriksen er en suveren forteller, og kan anbefales også til folk som vanligvis ikke leser romaner

  3. KULTUR

    Anmeldelse: «Ragde mangler en story»

  4. KULTUR

    Hvordan forklare terrorangrepet 22. juli for barn? Yohan Shanmugaratnam viser vei.

  5. KULTUR

    Forlaget forsvarer utgivelsen av Helga Hjorths roman: - Håper hun fortsetter å skrive

  6. KULTUR

    Ny bok: Jón Kalman Stefánsson tar oss med inn i de sterke følelsenes vold