Kultur

Opera inn i barneskolen

Klassisk musikk sliter med rekrutteringen. Hvordan går det når Den Norske Opera prøver å få femteklassinger til selv å stå på scenen?

  • Per Kristian Bjørkeng

– Før vi begynte trodde jeg opera var ... et hus, kanskje? Jeg visste bare ikke. Nå har jeg lært at det er kjempegøy!

Laila Mokabola er mest vant til å høre på afrikansk musikk hjemme. I skolegården er det popmusikk som gjelder. Opera har vært helt ukjent, inntil for noen måneder siden. Men nå står hun og klassekameratene ferdig sminket og klare til å synge ut. Sammen har de øvd inn en operafabel på 45 minutter, til fremføring i gymsalen på Sagene skole.

I tre uker har femteklassingene kuttet ut all annen undervisning og i stedet fått intensivkurs i regi av Den Norske Opera. Til høsten skal oppsetningen til Bjørvika. Foto: Per Kristian Bjørkeng

Opera er det kanskje mest komplekse kulturuttrykket som finnes på scenen. Samtidig kan det være krevende å komme inn i. Er det mulig for femteklassinger å bli fortrolige med uttrykket, gjennom å lage en oppsetning selv? Ja, mener Den Norske Opera.

Tok over i tre uker

I hele høst har femteklassingene ved fire Osloskoler fått undervisning i ulike aspekter av operateknikk. Og i tre samfulle uker har operaens formidlingsavdeling, i samarbeid med teatergruppen Joker, tatt over all undervisning og gitt kontinuerlig heldagsøving. Samtidig har elevene fått være med på å utvikle regien. Forestillingen består av ti operahits satt sammen til en fabel.

Først ut var Mortensrud skole i januar og februar. Da operaens initiativtager Gudrun Glette kom til den flerkulturelle skolen, hadde nærmest ingen anelse om hva en opera er. Også på Sagene, der Aftenposten er med på generalprøven, er opera et fremmed land for de fleste.

Opera i skolegården

– Målet med prosjektet var at vi skulle få elever til å synge operahits i skolegården, og det har vi klart. Det er jo så mye snakk om at opera er høykultur. Vi ville rett og slett senke terskelen, sier formidlingskonsulent Ragnhild Motzfeldt ved DNO.

Musikklærer Bente Nustad mener bestemt at prosjektet har tent en ny gnist hos barna.

– Det operaen har gjort her er jo fantastisk. Før ville elevene gjerne ha popmusikk fra YouTube, hvis de fikk velge seg en sang. Nå vil de plutselig se Pavarotti synge Funiculì, Funiculà . Her har de fått en mulighet til å være med på noe de aldri kommer til å oppleve igjen i skolen. Om andre skoler får en slik mulighet, vil jeg så absolutt anbefale dem å være med.

Musikklæreren påpeker at opplæringen har gitt elevene noe helt annet enn oppsetningene fra den kulturelle skolesekken, selv om skolesekken er innom skolen flere ganger i året.

– Ikke passive

Sagene skole setter opp opera i samarbeid med Den Norske Opera - med femteklassinger. Laila Mokabola (t.v), Anna Nustad Trædal og Stella Holter er blant dem som står forrest på scenen. Foto: Per Kristian Bjørkeng

– Skolesekken er bra, men der blir elevene passive. Her har vi klart å vekke en ny musikkinteresse hos mange, fordi de deltar selv. Samtidig har de har lært at det kreves mye trening, og de har lært å forstå hva som ligger i yrker som scenograf, koreograf og regissør, sier hun.Elevene Aftenposten snakker med synes det har vært virkelig gøy å være med på oppsetningen, men det er ikke sikkert at Rihanna og Justin Bieber trenger å pensjonere seg riktig ennå. Anna Nustad Trædal (10) har en bestefar som har sunget mye opera, og nå står hun selv med sommerfugler i magen, klar til å gå på scenen.

På selveste Operaen

– Jeg synes opera er fint å høre på, men det er fortsatt popmusikk jeg hører mest på, forteller hun.

Hvor bra femteklassinger kan gjøre det på en ekte operascene, kan alle få oppleve når de fire skolene er ferdige med sine oppsetninger. Da blir noen av elevene plukket ut til å gjøre en enda mer proff oppsetning på scene 2 i Den Norske Opera, i november. Går du inn på ap.no/kultur, kan du se en videoreportasje fra forestillingen.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Lucia di Lammermoor er en god oppsetning - men tar få sjanser

  2. KOMMENTAR

    Klassisk opera og samtidsopera. Hører de egentlig hjemme under samme tak?

  3. KULTUR

    12 år gamle Linus er spesielt begavet men får ikke gå på talentskole - kommunen nekter å betale

  4. KULTUR

    De er fremtidens ballettstjerner

  5. A-MAGASINET

    En ensom reise

  6. KULTUR

    En 11-årings selvmord er tema for ett av vårens mest opprivende teaterstykker