Kultur

Vil unngå kunst i svart-hvitt

Melafestivalen satser på bredde - både på festivalprogrammet og hos publikum.

Khalid Salimi, festivalsjef i Melafestivalen, mener festivalen har lykkes i å gi et bredt kulturtilbud til et stort publikum. FOTO: SCANPIX
  • Ingrid Marie Anthonsen

Neste uke arrangeres Melafestivalen på Rådhusplassen i Oslo for tiende gang, med musikk, teater, dans, poesi og mat på programmet.

-Mela er ikke begrenset til en kunstart. Kunst bryter grenser og kunstarter låner fra hverandre. For å unngå en svart–hvit fremstilling av kunsten ønsker vi å vise nyansene. Ideen er å fokusere på mangfoldet gjennom kunst–og kulturlivet, sier festivalsjef Khalid Salimi til Aftenposten.

Publikum omfavner Melafestivalen, som har etablert seg som en annerledes festival, med store internasjonale artister fra ulike verdenshjørner.

– Vi er åpne for det meste. Åpenhet er kjernen i festivalen, og nøkkelen til at vi stadig klarer å fornye oss og tilby noe utenom det vanlige, sier Salimi.

Utfordrer skillelinjer.

Der andre festivaler blir kritisert for smale programmer og gjenbruk av artister, er Melafestivalens merkevare bredde. På årets festival kan publikum se vanndukketeater fra Vietnam, oppleve det norsk–zimbabwiske koret «Women Calling for The Arts» som kombinerer musikk, dans og poesi eller høre jamaicanskfødte Linton Kwesi Johnson fremføre dub poetry (diktopplesning til reggaerytmer).

– Vi vil presentere det som er annerledes og utfordre skillelinjer også mellom minoriteter. Det er ikke ofte en norsk–somalisk danser opptrer på samme festival som en norsk–pakistansk fløytespiller, illustrerer Salimi.

– Er publikum like mangfoldig? Eller appellerer festivalen i hovedsak til etniske minoriteter?

– Vi har alle slags publikummere. Alle farger og kulturer er der, også etniske nordmenn. Etter ti år er festivalen så godt etablert at publikum vet hva de får og at det er noe for alle her, sier han.

Aldri fornøyd.

I år satser festivalen spesielt på reggae, og den store headlineren er Bob Marleys sønn, Ky–Mani Marley . Det er tretti år siden Bob Marley døde, og sønnen fører arven videre med sin nyskapende musikk, som mikser reggae med hiphop, blues og gress–root–sound.

– Spør du meg hvordan neste års festival blir, så har jeg ingen svar, sier Salimi.

– Det er der den spennende biten av jobben kommer inn?

– Ja. Jeg sier som Martin Luther King: «man skal aldri si man er fornøyd». Det er slik man utvikler seg.

– Viktig og verdifull

Musikkritikere mener Melafestivalen er et viktig bidrag til festival–Norge.

– Melafestivalen er en flott festival som viser en annen side av innvandringen til Norge. Den er tilgjengelig for alle, og har en stor bredde av kulturuttrykk, ikke bare fragmenter, sier Mode Steinkjer, kulturredaktør i Dagsavisen.Han mener at festivalen spiller en viktig politisk rolle.

– Festivalen skaper samarbeid på tvers av kulturer, sier Steinkjer.

Ragnhild Veire , musikkritiker i NRK, mener festivalen er et verdifullt supplement til norsk festivalflora.

– Stereotype musikktilbud går ofte igjen. Melafestivalen skiller seg ut ved å la alternative stemmer slippe til, mener Veire.

Også Svein Andersen, musikkritiker i Aftenposten, roser festivalen.

– Melafestivalen speiler en annen del av Oslo der innvandrere får vist seg frem gjennom mat, dans, teater og musikk. Derfor den viktig, sier han.

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Musikk