Kultur

Nashornet: Mer som en trailer enn et skuespill

Ensemblet rekker ikke å utvikle sine rolleskikkelser utover det revymessige og publikum skjønner ikke når det er slutt.

  • Mona Levin

Eugene Ionesco regnes, sammen med Samuel Becket, som absurdismens mestere. I vår tid, hvor det absurde er blitt mainstream virkelighet, virkeligheten er et realityshow, og det sitter neshorn i diverse president- og statssjefstoler, er det forståelig med en viss omskriving av gamle teaterstykker, men ikke til det meningsløse.

Neshornet er opprinnelig i tre akter og fire bilder. På Det Norske Teatret har Ingrid Weme Nilsen skåret det ned til én akt i fire bilder. Det hele varer i en time og fire minutter, og av det går omtrent fem minutter med på sceneskift. Her er riktignok bygget på med Orwell-sitater og utsagn av kommentarfelt-varianten om snegler. Europa i dag virker farlig nær Europa i 1930-årene, men hva er igjen av Ionescos univers?

Les hele saken med abonnement