Kultur

Vi leser færre magasiner

Vi nordmenn leser færre magasiner og ukeblader, samtidig har det også blitt færre titler å lese. Aftenpostens kunnskapsmagasin Innsikt vinner lesere.

Vi nordmenn leser færre slike, viser nye lesertall. Foto: ARVE HENRIKSEN

  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist

Lesertallene fra Norsk Medieindeks, som ble offentliggjort i dag tidlig, viser at magasiner, ukeblader og tegneserier samlet har 28,5 millioner lesere. Dette er en nedgang på 3,7 prosent sammenlignet med tilsvarende måling i mars i år. Nedgangen forklares delvis ved at det har blitt færre titler og lese. Bare siden mars i år har rundt 20 titler

enten blitt lagt ned eller forsvunnet fra målingen.

Klimaendring.

–Etter at vi i mange år har hatt en jevn pågang av nye titler til målingen, ser vi at det siste årets hardere

økonomiske klima kan ha stoppet denne veksten, sier direktør for media i Synovate Bjørn Kvernberg.

Fortsatt leser vi nordmenn flest interiørbladet, hele 13 prosent av lesertilfellene. Noe av forklaringen er at antall titler innen interiør har doblet seg bare i løpet

av de siste 4-5 årene. Mest lest er gratismagasinet Vi i villa, som leses av 1488000 nordmenn, en økning på 5000 lesere siden forrige måling. Hytteliv følger som nummer to med 356000 lesere, også de har hatt en svak økning.

Fortsatt er vi nordmenn opptatt av kjendisstoff, dog i en noe mindre målstokk enn tidligere. Kjendisbladene står for rundt 10 prosent av lesertilfellene. Se og Hør er fortsatt den store vinneren, selv om de har mistet 29000 lesere siden i fjor høst. Deres argeste konkurrent, Her og Nå har 607000 lesere, en tilbakegang på 20000 lesere.

Innsikt øker.

En annen vinner er Aftenpostens kunnskapsmagasin, Innsikt, som nå leses av 147000 nordmenn. Det er en økning på 23000 lesere.

De tradisjonelle mannfolkbladene holder seg også godt. Illustrert vitenskap scorer mest med 635000 lesere, en økning på 11000 lesere.

–Magasiner er en rimelig form for inspirasjon når mange opplever økonomisk usikkerhet,

og dette vises i stabile og til dels økte lesertall innenfor helse, mat og reise, sier Kvernberg.

Interessen for tegneserier holder seg svært godt. Selv om det er færre som leser Donald Duck, kan både Pondus, Nemi, Billy og Donald Pocket en økning i antall lesere. Størst økning har Nemi hatt, fra 157000 til 190000 lesere.