Kultur

På skole for å bli popstjerne

Mor trenger ikke klage tvilende på sønnens utdannelse lenger, for om ett år har Emil Haglund papirene i orden. Med bachelorgrad i populærmusikk.

Studentene Emil Haglund og Martin Bjerkreim kastet seg brått rundt, og har nå startet tredje studieår ved Populærmusikk hos NISS i Oslo. Avdelingsleder Audun Molde (t.h.) er svært glad for at de nå kan tilby en fullverdig bachelorgrad i pop.
  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Mandag fikk NISS offentlig godkjent det tredje påbygningsåret for sine populærmusikkstudier. Allerede to dager etter var de første studentene på plass.

Gråtekor da de sluttet

På øvingsrom 433 i fjerde etasje ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) i Oslo sitter gitariststudent Emil Haglund (22) og pianostudent Martin Bjerkreim (23) spillende sammen. Egentlig forberedt på et år med strøjobber og øving på egen hånd, men plutselig ble de tredjeårsstudenter på høyskolestudiet i populærmusikk.

Om ett år har de bachelorgrad i pop.

— For oss er dette helt utrolig bra. Det var realt gråtekor her på skolen da vi gikk ut i vår og ikke visste om det ble noe mer og tilsvarende ellevill jubel da vi fikk mailen om det tredje året nå. Jeg husker jeg tenkte det i vår: "Skulle bare hatt ett år til, da hadde jeg følt meg moden nok og klar for et liv som studiomusiker". Nå blir det heldigvis slik, sier Emil Haglund.

Sterkt ønsket

Populærmusikkstudiets avdelingsleder Audun Molde har mistet stemmen og høres mest ut som Rod Stewarts lillebror, men klarer da å formidle gleden over endelig å kunne tilby en full bachelor.

— Dette var virkelig ønsket av studentene våre og har vært vår plan som utdanning i flere år allerede. Det tar lang tid å modnes som musiker, og selv i en bransje der det tradisjonelt har vært mye selvlært, ser flere og flere verdien i å lære seg mekanismene ordentlig. Den tiden der det holdt at man er flink til å synge og spille for å få seg jobb, er forbi.

— Men er det ikke lite rock 'n' roll å gå på skole for å bli stjerne?

- Den holdningen er veldig gammeldags tankegang. Det er mange veier til målet, og de fleste er enig om at det gjelder å kjenne alle sider av bransjen i våre dager.

— Men blir man popstjerne på skolebenken?

— Nei. Og det er selve poenget, vi er ingen popstjernefabrikk. Noen kan bli det, men vi utdanner også bassisten i bandet bak, låtskriveren og produsenten. Vi lærer studentene om strukturer og samspillet mellom musiker, låtskrivere, teknologi, entreprenørskap og nettverk, plusset på med mye inspirasjon. Så må de selv komme hit med talent og drivkraft, sier Audun Molde.

Musiker med grad

Bandet Katzenjammer ble i sin tid dannet på NISS. Donkeyboy har også røtter der, mens en av guttene i Envy har vært innom i et år. Ellers er det mange som jobber som bakfolk i musikkbransjen, og fire av de ti øverste på låtskriversiden i GRAMO-statistikken for 2011, har bakgrunn fra NISS.

Katzenjammer

Andre skoler som tilbyr musikkutdanning, er blant annet jazzlinjen i Trondheim, den treårige Paul McCartney-skolen LIPA i Liverpool og institutt for rytmisk musikk ved Universitetet i Agder.Audun Molde mener NISS er spesielle med sitt fokus på populærmusikken og at det trengs et slikt tilbud også i Norge.

— Vårt øverste mål nå er å kunne leve som studiomusikere, og her lærer vi både struktur og skaper oss et nettverk for å få til det, sier Martin Bjerkreim, som tidligere i år var med i bandet da rapperen Phil T. Rich vant årets urørt hos P3.

— Man blir mer disiplinert når man får konkrete oppgaver å jobbe med av sine musikklærere, og hele tiden blir satt på plass, sier Bjerkreim.

Les også

Norsk kulturliv henger etter

Som i likhet med sin studiekompis Emil Haglund også sysler med litt låtskriving og produksjon ved siden av.— Jeg surret rundt et år i Oslo og spilte og trodde jeg var rockestjerne før jeg begynte her. Ting endrer seg fort når en erfaren musiker som Svein Dag Hauge setter deg på plass og sier hva du ikke kan og må fikse. Nå med tre år på skolen, får vi et bra og relevant grunnlag for å gå videre som musikere, sier Emil Haglund.

— Og studiepapirer?

— Ja. Det er ikke akkurat en hemmelighet at min mor var nokså kritisk til min drøm om å bli musiker. Nå blir jeg det og får en grad i tillegg. He, he.

- Viktig verktøy til å forstå bransjen.

Les også

Cand pop, trenger publikum

Katzenjammer er nok det mest kjente bandet som er kommet ut av populærmusikkutdanningen ved Nordisk Institutt for Studio og Scene, dannet på øvingsrom 10 i årene mellom 2003 og 2005.På skolens nettsider forteller de selv om erfaringene fra studietiden.

— Det som kanskje særpreger oss, er at vi har vært lite opptatte av en akademisk tilnærming til musikken. For oss har det vært mer en lek. Det fine med NISS sammenlignet med for eksempel konservatoriene, er at NISS er en nokså åpen skole når det gjelder sjanger. Mens du på konservatoriet lett kan bli låst i en klassisk- eller jazzretning, er det større muligheter for å utforske ditt eget musikalske landskap der, sier Solveig Heilo fra Katzenjammer.

— NISS har vært et viktig verktøy for oss til å forstå bransjen. Fra å begynne på omtrent bar bakke, fikk vi et innblikk og erfaring vi ikke vil være foruten. Det ga et godt grunnlag, som åpnet for nye kontakter og erfaringer etter endt studietid.

- Hjelper veldig

Også Kent Sundberg fra singleaktuelle Donkeyboy gikk på NISS, i årene fra 2007 til 2009.

— Det var ikke så veldig gøy i starten å bli slengt ut i samspillgrupper og spille noe man ikke kunne, men etter to år på NISS føler jeg at jeg lærte veldig mye. Det som også har vært viktig er den teoretiske biten, med tonearter, skalaer, noter og så videre. Det hjelper veldig med tanke på det å lage låter, sier Kent Sundberg.

Vincent Dery, den ene av guttene i hip-hoppgruppen Envy, gikk på NISS i skoleåret fra 2010 til 2011.

— Jeg gikk ett år på NISS, og det åpnet det musikalske perspektivet mitt veldig. Jeg fikk masse nye musikalske impulser, og i tillegg til ble jeg kjent med nye mennesker og fikk utvidet nettverket mitt. Hele bandet til Envy består av dyktige musikere som jeg møtte og ble kjent med gjennom det året jeg gikk der, sier Vincent Dery.