Kultur

Ikke Skagen, men Jæren

Nasjonalgalleriet henter frem klassikeren Hans Gude og hans elver denne våren. Les om Gude-eleven Eilif Peterssen (1852–1928) og motivet "På utkikk, Jæren," 1889.

Eilif Peterssen På utkikk Jæren 1889 til presse_doc6ogp17mg7z9ntcwa9qj.jpg Foto: Dag Fosse

  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

KUNSTNEREN

Utstillingen «Langs kysten: Gude og hans elever omkring 1870» er vårens stor satsing i Nasjonalgalleriet, kuratert av kunsthistoriker og seniorkonservator Frode Haverkamp. En av Hans Gudes elever var Eilif Peterssen, født i Kristiania og elev ved Eckersbergs malerskole. Peterssen hadde flere opphold i Skagen, og etter at han kom hjem til Norge begynte han å male en rekke motiver fra Jæren. For han så på Jæren som en slags norsk parallell til Skagen på Jylland.

Eilif Peterssen På utkikk Jæren 1889 til presse_doc6ogp17mg7z9ntcwa9qj.jpg Foto: Dag Fosse

EPOKEN

Høsten 1871 begynte Petersen som elev hos Gude i Karlsruhe i Tyskland, etter et kort opphold ved Kunstakademiet i København. Han dro videre til München og Italia, og han var i kretsen rundt Kitty Kielland, Harriet Backer, Frits Thaulow og Christian Krohg, som alle var elever av Hans Gude.

Peterssen debuterte på Høstutstillingen i 1882 og hadde sin første separatutstilling hos Blomqvist i 1902. Han bosatte seg på Lagåsen i Bærum og ble en del av Lysakerkretsen, og hadde med seg med klare impulser fra Skagen-malerne.

HISTORIEN BAK VERKET

Et eget rom i Nasjonalgalleriet er nå viet motiver fra Jæren, og vi henter frem et av de mer sentrale. Det var Hans Gude som først begynte å male fra Jæren, og Peterssen var en av dem som fulgte med. Han gjenga det maleriske landskapet og det er typisk nok mye sand, hav og himmel, og for Peterssen ble motivene fra Jæren et hovedtema. Når man har sett mange bilder av Skagen-malerne Peder Severin Krøyer og Michael Ancher, er det lett å se spor etter dem. Akkurat som Skagen-malerne fanget fiskerne og hverdagsfolk til lerretet, ser vi her fem menn i hverdagsklær sett bakfra Sannsynligvis er det fiskere som venter på gode fangstforhold. Maleriet er holdt i lyse sandfarger, ulike blåtoner og skjær av lilla. Bildet er utlånt fra Kunstmuseene i Bergen, KODE, og kan sees i Nasjonalgalleriet frem til 8. mai.

  • Spalten Kunstverket trykkes i lørdagsavisen. Flere artikler i serien finner du her:
  1. Les også

    Kunstneren Xan Krohn frem fra glemselen

  2. Les også

    Kunstverket: Når masken faller

  3. Les også

    Kunstverket: Strikker videre på andres historier

  4. Les også

    Kunstverket: Bruker naturen som selvportrett

  5. Les også

    Den livsviktige reisen

  6. Les også

    Kunstverket: Får anerkjennelse etter 100 år

  7. Les også

    Blå magi

  8. Les også

    Kunstverket: Under den japanske papirlykten

Les mer om

  1. Kunst

Flere artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Ukens kunst: Drømmen om Italia

  2. KULTUR
    Publisert:

    Ukens kunst: Rodin og kvinnekroppen

  3. KULTUR
    Publisert:

    Syv utstillinger du bør få med deg i sommer

  4. KULTUR
    Publisert:

    Munchmuseet bygger forventninger til det nye museet og vil vise andre kunstnere enn Edvard Munch

  5. KULTUR
    Publisert:

    Kunstsommer i Skagen: Jakten på de ukjente kvinnemotivene

  6. KULTUR
    Publisert:

    Ukens kunst: Blanke ark og nye motiver