Kultur

Churn-analytiker

SPRÅKET VÅRT. I juli kunngjorde Schibsted-konsernet en rekke nye stillinger.

Per-Egil Hegge, journalist og tidligere redaktør i Aftenposten. Hegge har gitt flere bøker, blant annet om språk. Foto: Anette Karlsen

  • Blant Annet Om Språk
  • Forfatter Av Flere Bøker
  • Tidligere Redaktør I Aftenposten
  • Per Egil Hegge

Fra folk som ikke har tenkt å søke, både fordi de er pensjonister og fordi de ikke følte seg kvalifisert, kom det en rekke spørsmål som kan sammenfattes i det folkelige norske uttrykket hæh?

Det var særlig stillingen churn-analytiker som vekket nysgjerrigheten, selv om en av spørrerne lett bedrøvet innser at han er akterutseilt av den tekniske utviklingen. Han søker trøst hos Goethe, som nådde støvets år, han også, og et sted skriver: «Min egen verden ser jeg gå til grunne, og virkelig blir bare det forsvunne.» Henrik Ibsen er innom den samme tankegangen i «Evigt ejes kun det tabte». Foruten en churn-analytiker behøver Schibsted Media også en bundle— og kryssalgsansvarlig, en front end-utvikler og en Tech Lead. Heller ikke noen av disse stillingene føler vår bedrøvede og undrende venn seg skikket til å søke på. Kort og upresist sagt har dette noe med den digitale stoffpresentasjonen å gjøre.

Hvis man går inn på Schibsteds nettside, får man kanskje en anelse om churn-analytikerens virkefelt og egenskaper. Churn er det engelske ordet for kverne eller kjerne, eksempelvis smør. Men også det tilhører de svunne tider. Altså: «Med over en halv million aktive abonnenter ligger det store verdier i å identifisere hvilke abonnenter som planlegger oppsigelser, og hvem av disse det går an å påvirke til og fortsette. Som churn-analytiker vil du ha ansvar for dette arbeidet gjennom å etablere og operasjonalisere databaserte prediksjonsmodeller på tvers av mediehusene. Du har erfaring fra statistikk, dataanalyse eller lignende. Om du i tillegg har forståelse for databaser og datavarehusarkitektur så er det en fordel.»

En fordel hadde det vært hvis en grammatikk-analytiker hadde fortalt Schibsted at det må hete «påvirke til å fortsette,» ikke til og fortsette.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Forlater en digital avissuksess

  2. KULTUR

    Aftenpostens sjefredaktør går av fra nyttår

  3. KULTUR

    Stanghelle refser Aftenposten-eier på vei ut: – Vi har kuttet i redaksjonen og levert 874 millioner kroner i overskudd

  4. ØKONOMI

    Schibsted: Økte inntekter, lavere overskudd

  5. KULTUR

    Kristin Skogen Lund går fra NHO til Schibsted: – Det er krevende å konkurrere mot Google og Facebook, men det skal Schibsted gjøre

  6. DEBATT

    Vi undres over at andre norske medieledere ser seg tjent med å forsøke å bygge ned NRK | Birger Magnus og Thor Gjermund Eriksen