Kultur

Espen Egil Hansen blir publisher i Aftenposten

Espen Egil Hansen blir publisher i Aftenposten. Samtidig går avisen over fra en toleder til en enledermodell.

Espen Egil Hansen blir enhetsleder for hele mediehuset Aftenposten. I dag ble de ansatte orientert. Foto: Anders Rikter

  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist

Halvannet år etter at den tidligere fotografen og digitalredaktøren i VG ble ny sjefredaktør i Aftenposten, blir han nå publisher for hele mediehuset Aftenposten.

— Vi er i en omstillingstid, hvor rammebetingelsene for det vi holder på med, endrer seg fort. Det betyr at de mulighetene vi har, handler om at vi får utviklet oss både på kommersielt og redaksjonelt plan. Da tror jeg det er mest hensiktmsessig å gjøre det under én ledelse, sier Espen Egil Hansen.

Bred erfaring

49-åringen var sjefredaktør i VG Nett fra 2008 til 2011. Fra 2011 var han redaktør med ansvar for VG Nett, VGTV, VG Mobil og VG+ i den felles mediehusorganisasjonen.

— Jeg har arbeidet i grenseskillet mellom innhold, teknologi og det kommersielle i mange år, slik at det er områder jeg er komfortabel å være i. Men jeg har ikke tenkt å abdisere som sjefredaktør, sier Hansen.

Han har sittet i Norsk Redaktørforenings hovedstyre siden 2009 og er styremedlem i International News Media Association.

-Den store utfordringen for Aftenposten fremover blir å holde opp det journalistiske trykket. Jeg føler vi gjør fantastisk mye bra nå, og at vi markerer oss journalistisk. Det er det viktig at vi gjør, sier han.

- Tiden var inne

Styreleder Didrik Munch mener tiden nå er inne for å samle ansvaret i en enleder-modell.

— Aftenposten har i dag et meget velfungerende lederteam både redaksjonelt og kommersielt. I tillegg har vi i Schibsted Norge etablert sterke sentrale enheter innenfor annonse og lesermarked. Dette gjør at styret mener det nå ligger til rette for en enleder-modell i Aftenposten. Espen Egil Hansen har gjort en svært god jobb siden han tiltrådte som sjefredaktør, og jeg er trygg på at han vil gjøre det samme i rollen som publisher i Aftenposten, sier styreleder Didrik Munch, som også er konsernsjef i Schibsted Norge.

Til finn.no

Samtidig forlater Sondre Gravir stillingen som administrerende direktør i Aftenposten. I stedet blir han ny toppsjef i finn.no. Gravir har klatret til topps i norsk mediebransje på rekordtid.

For tre år siden tok han fatt på jobben som administrerende direktør i Aftenposten. Nå fortsetter han ferden oppover i Schibsted-systemet. Fra 1. februar blir han ny administrerende direktør i Finn.no.

— Det er tungt å slutte i Aftenposten. Det er et fantastisk mediehus med utrolig dyktige og flotte mennesker. Aftenposten har nå en sterk utvikling både i leser- og annonsemarkedet som det blir spennende å følge fremover. Samtidig gleder jeg meg stort til å begynne i Finn.no, og gå inn i ledergruppen i Schibsted Classified Media, sier 37-åringen.

Norges største

Gravir sitter allerede i styret til Finn.no, selskapet som eies av Schibsted ASA og Polaris Media. Før Gravir kom til Aftenposten var han administrerende direktør i Bergens Tidende.

Finn. no er Norges største markedsplass på nett og har hatt en eventyrlig suksess de siste årene. En av Gravirs største utfordringer som ny toppsjef blir en stadig tøffere konkurranse med store aktører som Facebook, Google og LinkedIn. De ti internasjonale aktørene har disse de siste årene sørget for at norske annonsekroner i raskt tempo har forsvunnet ut av norske mediehus.

— De er alle gode og sterke konkurrenter, samtidig er jo den sterkeste styrken til Finn at de har en sterk merkevare, med produkter som folk bruker hver dag. Det at så mange nordmenn snakker med hverandre på Finn.no, og bygge videre på det, gjør at vi har gode forutsetninger for å holde på posisjonen til Finn.no, sier Gravir.

Han drar også frem selskapets teknologimiljø som en annen viktig grunn til at de skal klare å møte konkurransen fra de internasjonale aktørene.

Utenlandsk konkurranse

— Dette gjør at vi kan snu oss rundt og forbedre tjenestene hele tiden. Det er en veldig sterk innovasjonskraft i dette selskapet. Finn.no har vist en imponerende utvikling over lang tid. Med Finn.no sin solide merkevare, markedsposisjon og kompetente medarbeidere, er jeg optimistisk med tanke på den videre utviklingen, sier Gravir.

I februar ble det gratis å annonsere på Torget på Finn.no, stedet der privatpersoner selger og gir bort varer.

Dette har allerede blitt en suksess.

— Det har vært vellykket i form av at vi fått mange flere bruker og mange flere annonser. Det viktigste for Finn.no er å ha mange brukere, som igjen gjør at verdien stiger for de eksisterende brukerne. På kort sikt er ikke dette et godt økonomisk regnestykke, men i et langsiktig perspektiv er dette et genialt trekk for å styrke Finn sin posisjon, sier Gravir.

Han er utdannet siviløkonom med spesialisering innen finans fra Norges Handelshøyskole og har studert finansrelaterte MBA-fag ved National University of Singapore.

Felles løft

Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge, ser klare fordeler med ansettelsen av Gravir.

— Samarbeidet med Finn.no er meget viktig for mediehusene i Schibsted Norge. Jeg ser på det som ubetinget positivt for dette samarbeidet at Sondre Gravir har en så god kjennskap til mediehusene våre. Det vil bidra til at vi sammen kan utvikle felles tjenester og produkter på en best mulig måte, sier Didrik Munch.

Les også :

Les også

Kronprins Haakon er bekymret for kvalitetsjournalistikken

Les også :

Les også

Leserne betaler mest

Les også:

  1. Les også

    - Om bankfolk hadde løyet så mye, ville de blitt fengslet