Teater om flyktningkrisen: «Det kunne blitt brennbart teater, om bare publikum hadde fått tenke selv»

En familie ligger på stranden, mens flyktninger drukner i Middelhavet. Det kunne blitt brennbart teater, om bare Festning Europa hadde latt publikum tenke selv.

Frode Winther som Aeneas og Lasse Kolsrud som faren hans reiser på flukt fra Troja, med dagens flyktningkrise bokstavelig talt som bakteppe. Det er vanskelig i misforstå dramatikerens hensikt.

«Folk vil ikke vite hvordan døde barn lukter», sier aktivist og hjelpearbeider Kristina Quintano. Hun sitter i salen på Det Norske Teatret, og har nettopp blitt spurt av skuespillerne om hun ikke kan fortelle litt om virkeligheten der ute.

Midtveis i forestillingen har nemlig ensemblet lagt vekk brynjer og nynorsk, i den hensikt å avbryte fiksjonen. «Den tyske regissøren vil at vi skal bruke denne delen av stykket til å snakke med dere,» forklarer skuespiller Morten Svartveit før aktivisten etterhvert får ordet.

Les hele saken med abonnement