Kultur

VG er største mediehus – Aftenposten størst på papir

Papirlesingen i andre kvartal i år sank med 11,8 prosent fra samme periode i fjor. VG er mest leste mediehus, mens Aftenposten er største papiravis.

– Vi vet at det også i vår var færre som hadde tilgang til papiraviser på jobb og offentlige steder, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.
  • NTB-Joachim Waade Nessemo

83 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser minst én avis digitalt eller på papir daglig, ifølge en undersøkelse fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

74 prosent bruker norske nettaviser daglig. I andre kvartal 2021 går digitaldekningen for norske nettsteder ned med tre prosent fra første kvartal i år.

– Når det gjelder den mindre nedgangen i digitalkonsumet, er dette en forventet utvikling og viser at det digitale trykket har holdt seg godt også i en periode hvor folk oppholder seg mer utendørs og flere logger av mot sommerperioden, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

VG er landets største mediehus og når totalt 2,2 millioner personer. Bak følger NRK med nær 1,5 millioner lesere, Dagbladet har 1,3 millioner lesere, etterfulgt av TV 2, Aftenposten, Nettavisen og E24.

– Færre hadde tilgang til papiraviser

Om nedgangen i papirlesingen sier Øgrey at:

– Vi vet at det også i vår var færre som hadde tilgang til papiraviser på jobb og offentlige steder, noe som kan ha påvirket papirlesingen.

34 prosent av befolkningen leser minst én papiravis en gjennomsnittlig dag.

Aftenposten har det mest leste papirproduktet, med 282.000 lesere for en gjennomsnittlig utgave. VG har 149.000. Klassekampen er tredje største papiravis med 108.000 lesere.

Lokal- og regionaviser med under 50.000 lesere opplever en tilbakegang på 11,5 prosent. Nisjeavisene går tilbake 13,7 prosent.

Magasin-nedgang flater ut

Nedgangen i lesing av norske papirmagasiner har flatet ut. Lesertallene har en tilbakegang på 2,8 prosent i 2021, fra 2019/2020.

I 2019 opplevde magasinene en nedgang på 4,8 prosent fra året før. I fjor var den sammenlignbare nedgangen 3,9 prosent.

22 prosent leser nå et norsk papirmagasin.

Magasingruppen «Voksen kvinne» er den eneste kategorien med oppgang, og går frem med 3,2 prosent.

Hjemmet øker opplaget med 5,8 prosent og er landets største blad med sine 275.000 lesere. Donald Duck & Co følger på med 262.000 lesere, mens Se og Hør Tirsdag har 251.000 lesere av en gjennomsnittlig utgave.

A-magasinet er største avismagasin, med 656.000 lesere av papirutgaven. Så følger VG Helg med 289.000 lesere og Dagbladet Magasinet med 258.000.