Ruster opp til kamp mot Facebook

I jakten på annonseinntekter gjør norske mediehus som sine amerikanske konkurrenter. Kartlegging av brukernes bevegelser på nett blir stadig viktigere.

Facebooks Mark Zuckerberg kjemper om norske annonsekroner, men møter konkurranse fra mediehus som Schibsted, Amedia og Egmont.
  • Øystein Aldridge

— Vi driver en gigantisk opprustning for å møte konkurranse, sier Frode Eilertsen.

Han er konserndirektør med ansvar for blant annet teknologi og data i Schibsted, som eier Aftenposten, VG, Finn.no og en rekke andre nettsteder.

Facebook-topp Nicola Mendelsohn sa til Aftenposten tirsdag at de snart vil introdusere Facebook Atlas i Norge.

Med Atlas kan de bruke informasjon fra personlige profiler til å skreddersy annonser til brukere over hele nettet.

Facebook og Google har de siste årene sørget for at norske annonsekroner i raskt tempo forsvinner ut av norske mediehus.

Dette skjer fordi både fordi nordmenn bruker stadig mer tid på nettet, og fordi Facebook og Google sitter på enorme mengder informasjon om sine brukere som gjør at de kan selge svært målrettet annonseplass.

— Fordi folk er mindre villige til å betale for digitale abonnementer, kommer vi til å bli enda mer avhengige av annonseinntekter enn det vi er i dag. I den sammenheng er det Google og Facebook som er våre hovedkonkurrenter, sier Eilertsen.

Klare i 2015

Schibsted samler allerede inn informasjon om sine brukeres lesemønstre på nett gjennom innloggingstjenesten Spid, som har 2,3 millioner brukere.

Foreløpig benyttes ikke denne informasjonen til å skreddersy annonser. En slik løsning kommer på plass i 2015.

— Vi bygger nøyaktig det samme produktet som Atlas, men med den vesentlige forskjellen at vi ikke samler inn data fra andre nettsider enn våre egne, sier Eilertsen.

Kartlegger 2,5 millioner mennesker

Amedia eier over 60 norske lokalaviser, samt 1881.no Nettavisen, deler av Blogg.no, og en rekke nisjesider. Amedia bruker innloggingsløsningen Aid på tvers av disse sidene.

Selskapets eget annonsenettverk kartlegger den digitale adferden til over 2,5 millioner mennesker.

- Alle digitale aktører er konkurrenter av oss, dette gjelder også Facebook Atlas. Vi ber om samtykke fra våre Aid-brukere, slik at vi kan tilpasse annonsering til individer på de nettstedene som er en del av vårt annonsenettverk, sier digital direktør Ben Christensen.

Egmont Publishing er største eier av norske magasiner og ukeblader. Selskapet bruker verktøyet Egmont Hit til å samle inn informasjon om sine brukere på tvers av egne nettsider.

– Vi følger med på hva de andre gjør, og prøver å utvikle oss i takt med markedet. Vi er i startfasen når det gjelder å selge skreddersydd annonseplass basert på lesemønstre og intervjuer, og har på nåværende tidspunkt ingen planer om å lage en egen, generell innloggingstjeneste, sier annonsedirektør Ole Ullereng i Egmont Publishing.

Plass til flere

Leder for digital strategi Erik Solberg i mediebyrået Carat tror de norske mediene kan leve side om side med Facebook.

— Det er ikke noe enten eller her. De norske mediehusene sitter på mye informasjon om brukerne sine. Det er vanskelig å si om den ene løsningen er bedre enn den andre, i og med at de ikke er rullet ut ordentlig ennå, sier Solberg.

Les også:

2810WEBreklameomsetning-cM7NECtpDo.jpg
2810WEBreklameinvesteringer-3yeKfVnf2R.jpg