Kultur

«Idol» slo «The Hit», men mistet nesten 100.000 seere

Fredag var the premiere på NRKs nye storsatsing «The Hit», og ga «Idol» sterk konkurranse. Men TV 2 vant.

Programleder Stian Blipp har grunn til å smile. «Idol» holder stand mot The Hit. Roy Darvik

  • Lars Keilhau

— Vi er veldig fornøyd med at Idol klarte å slå The Hit , sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

Men det er en seier med bismak, Idols seertall raste ned fra 662.000 uken før til 560.000.

Ventet tap

- Smerter ikke det?

— Når NRK setter i gang med sin store fredagssatsing, er det ventet at noen seere forsvinner. Men det var de eldre som valgte NRK fredag. Vår målgruppe ligger i sjiktet 20 til 49 år, og som reklamefinansiert kanal er vi glad for at andelen av dem lå på 49,7 prosent.

Dahl påpeker at 292.000 i den nevnte aldersgruppen så Idol , mens 119.000 valgte The Hit .

— Nå har vi stor suksess med Skal vi danse , med 643.000 foran skjermen. Det var en oppgang på 51.000 fra lørdagen før. Men nå kommer NRK med Stjernekamp , og det vil påvirke seertallene. Det er dette som gjør TV spennende og morsomt, påpeker kommunikasjonssjefen.

I NRK er man ganske nøkterne i forhold til seertallene.

— Jeg tenker at det å starte en helt ny serie med en halvmillion seere er bra, sier analysesjef Kristian Tolonen. - Dessuten tenker jeg at det ikke er noe stort mål å slå Idol. Vi må uansett vente en tre-fire programmer for å se hvor utviklingen går.

Les også:

Les også

The Hit på NRK kan trekke seere bort fra TV 2s Idol

Les også:

  1. Les også

    «Musikk-kamp i bøtter og spann. Metningspunktet er trolig nådd nå.»

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Krisetall for Skavlan

  2. KULTUR

    «Sommeråpent» kaprer flere seere enn «God Sommer Norge» – igjen

  3. NORGE

    Fortsatt nedgang for Skavlan på TV 2

  4. KULTUR

    Ny bunnotering for Skavlan – rekordtall for Lindmo

  5. SPORT

    Nedgang i seertall for TV 2 under Tour de France: – Veldig annerledes enn tidligere år

  6. KULTUR

    TV 2-Skavlan mistet hver tredje seer