For mye av det vonde
HBOs nye dramasatsing The Leftovers byr på så mye sorg, savn og smerte at man mest av alt blir nummen.
- Cecilie AskerAvdelingsleder
**The Leftovers
HBO Nordic
C More, kl. 20.00
Karakter: 3**
TV-serien The Leftovers handler om livet til innbyggerne i den lille småbyen Mapleton, New York etter at en global tragedie har inntruffet.
Tre år tidligere forsvant nemlig to prosent av verdens befolkning helt plutselig fra jordens overflate uten at hverken politikere, byråkrater, militæret, forskere, eller religiøse ledere så langt har klart å forklare hvor, eller hvorfor de forsvant.
Alle er berørt
Selv om alle i den lille byen er rammet av tap, har de ulike måter å takle det på.
Noen drukner sine sorger i rusmidler, noen blir selvdestruktive, noen flykter fra virkelighet og inn i religiøse sekter, mens andre igjen utagerer med sinne og vold.
Mangelen på logiske forklaringer gjør sorgbearbeidelsen vanskelig for alle. Kollektivt sett virker det derfor som folk flyter rundt i en mer eller mindre apatisk tilstand,
Basert på suksessroman
Serien er basert på Tom Perrottas roman, med samme navn fra 2011. Boken ble en stor suksess, med god grunn.
For historien er skrevet på smart vis, med et originalt utgangspunkt. Istedenfor å handle om hva som har skjedd, handler boken egentlig om hva kollektive tragedier gjør med oss som enkeltmennesker og samfunn.
Dette er fortsatt tabu når sola skinner
Best i bokform
Tap, sorg, savn og smerte er store følelser å håndtere i historiefortelling. Det gir et stort potensial, men kan også fort resultere i svulstige klisjeer.
Perrotta har løst dette elegant ved å spare på dramaturgien, og heller la den vonde følelsen som preger samfunnet tale for seg.
Men der en roman kan dvele lenge ved følelsen av fortapelse, er en tv-serie i større grad avhengig av at dialogen eller handlingen driver historien fremover.
Sliter med demoner
Serien starter med at vi møter sheriffen Kevin Garvey (Justin Theroux) som sliter med å takle både jobben, alkoholproblemene, den destruktive tenåringsdatteren og sine egne demoner.
Konen hans Laurie (Amy Brenneman) er blitt med i en hvitkledd kult, som avgitt løfte og taushet og kjederøyking, for aldri å glemme de som har forlatt dem.
Mens sønnen jobber for en karismatisk sektleder, som hevder å kunne klemme sorgen ut av folk for en klekkelig sum penger.
Her er sommerens serie-premièrer
Et tillitsproblem
The Leftovers sliter veldig med å komme i gang. Der andre serier med et bedagelig tempo, som True Detective, har glimrende dialoger og førsteklasses karakterskuespillere, som drivstoff, går det ganske fort på tomgang her.
Serien har også et lite tillitsproblem.
En av de to serieskaperne, Damon Lindelof, har tidligere vært i stor konflikt med sitt seriepublikum, da han valgte å avslutte seriesuksessen Lost, uten å gi seerne svarene han hadde lovet på forhånd.
Mange vil derfor ha problemer med å tro at han denne gang kan få en serie trygt i havn, som ikke egentlig har noen klar retning.
Mangler svart humor
Det største problemet er likevel at mengden av smerte, sorg og savn er så omfattende at det er vanskelig som seer å skape en emosjonell forbindelse til rollegalleriet og historiene deres.
Faktisk er noen av de mest gufne og ubehagelige scenene i serien så langt ikke med mennesker, men med dyr som lider.
Serien kunne med fordel hatt noen flere drypp av beksvart humor.
Dette er ikke et billig grep, tvert imot nettopp det folk tyr til som overlevelsesmekanisme når smerten og sorgen blir for tung å bære.