Kultur

Den skulpturelle kvinnekroppen

Den nakne, hårløse kvinnekroppen går igjen i flere motiver hos billedkunstneren Anne Katrine Dolven.

Dette motivet fra 2003 forener det vakre og det krevende, og det er typisk for billedkunstneren Anne Katrine Dolven. Foto: AK Dolven/Blomqvist Kunsthandel

  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

KUNSTNEREN

Anne Katrine – AK Dolven er en av Norges mest profilerte samtidskunstnere og jobber flermedialt med film, foto, installasjon og maleri. Det er ideen som er det viktigste, ikke om hun uttrykker seg via fotografi, lyd eller maleri. Dolven bor og jobber i Lofoten og London, og har verden som arbeidsfelt.

Det var ingen selvfølge at hun skulle gå den kreative veien. Kunstneryrket var ikke noe å satse på, mente foreldrene. Derfor begynte hun på ergoterapi-studiet. «— Det var en ulykkelig tid. I den grad jeg har vært deprimert, må det ha vært da. Det eneste ergoterapeut-utdannelsen ga meg, var et stort studielån», uttalte hun til Bergens Tidende, da hun i 2004 var festspillutstiller i Bergen. Da hun 29 år gammel mistet sin bror, bestemte hun seg for å satse på det som virkelig betydde noe; kunsten.

EPOKEN

Dolven begynte ikke som utøvende kunstner før hun var 35 år, men har til gjengjeld markert seg tydelig de siste 25 årene. Hun har sin kunstutdannelse fra Ecole des Beaux Arts i Aix-en-Provence, Ecole National Supérieur des Beaux Arts i Paris og Statens Kunstakademi (1982–86) i Oslo.

Etter studier, jobbet hun ni år i Berlin, før hun flyttet til London. Hun er opptatt av bevegelse og tid, og mener man som kunstner risikerer å bli fastgrodd hvis man ikke flytter på seg.

Dolven er nå professor ved Kunstakademiet/Kunsthøgskolen (KHiO), og har satt flere tydelige spor etter seg, ikke minst som initiativtager til kunstprosjektet "Skulpturlandskap Nordland". Like kjent er hun for kunstprosjektet «Jeg fant, jeg fant – alt er ikke som du tror det er, ser du» i Bodø.

HISTORIEN BAK BILDET

Dette motivet fra 2003 forener det vakre og det krevende. Typisk for kunstneren Anne Katrine Dolven. Foto: AK Dolven/Blomqvist Kunsthandel

Den nakne, hårløse kvinnekroppen går igjen i flere motiver hos AK Dolven. Her ser vi den ene sittende kvinnen på en stein, skuende ut mot havet. I andre Dolven-verk sitter 3 og 4 hårløse kvinner i samme positur og ser mot midtnattsolen og havet. Kvinnen er ikke bare uten hår, men også uten synlige lemmer. Og som kunsthistoriker Cecilie Malm Brundtland påpeker i boken Norske kunstfotografier 1970-2007 , så bidrar det at vi hverken ser armer eller ben, til å omskape kvinnekroppen nærmest til en skulptur. Den vakre naturen og den lemmeløse skikkelsen er en krevende kombinasjon å betrakte. Men det tvetydige budskapet er typisk AK Dolven. Vakkert og krevende.

  • Kunstinteressert ? Flere artikler i spalten Kunsverket finner du her:
  1. Les også

    Kunstverket: Bruker naturen som selvportrett

  2. Les også

    Den livsviktige reisen

  3. Les også

    Ikke Skagen, men Jæren

  4. Les også

    Kunstneren Xan Krohn frem fra glemselen

  5. Les også

    Billedkunstner Charlotte Bergesen tegner sterke følelser

  6. Les også

    Blå magi

  7. Les også

    Kunstverket: Strikker videre på andres historier

  8. Les også

    Det ukjente Astrup-motivet

  9. Les også

    Kunstverket: Får anerkjennelse etter 100 år

  10. Les også

    Sluttet som aksjemegler, startet kunstgalleri

Les mer om

  1. Kunstverket
  2. Kunst

Flere artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Dette er kunstnernes #metoo-oppgjør

  2. KULTUR
    Publisert:

    Seks kunstutstillinger du bør få med deg i vår

  3. KULTUR
    Publisert:

    Ukens kunst: Blanke ark og nye motiver

  4. KULTUR
    Publisert:

    #metoo-bølgen satte fart i Elin Macks kunstprosjekt om kvinnekroppen

  5. KULTUR
    Publisert:

    Fem utstillinger du bør få med deg denne våren

  6. KULTUR
    Publisert:

    Peder Balke-lansering i New York