Kultur

«Spelemann» ga supervår

20.000 fler kjøpte billetter på Det Norske Teatret i vår sammenlignet med våren 2013. Den Nationale Scene hadde derimot et fall på 17.000.

Paul Ottar Haga og Herborg Kråkevik var med på å gjøre Spelemann på taket til en braksuksess for Det Norske Teatret.

  • Lars Keilhau

— Det Norske Teatrets oppgang er veldig gledelig og fortjent, sier Aftenpostens teateranmelder Therese Bjørneboe.

- De har et variert repertoar med en del dristige valg, de klarer å lage blest rundt småscenene, samtidig som teatret har økt fleksibiliteten. Spesielt viktig er at de ikke gir en produksjon fastlåst spilletid, men holder den varm så lenge publikumsinteressen er der.

Høy kvalitet både hva repertoar, skuespillere, regissører og scenografer angår er alle medvirkende årsaker til teaterets suksess, mener Bjørneboe. Hun trekker særlig frem Fedra og Tjue tusen sider som gode, dristige oppsetninger.

Satser på våren

Teatersjef Erik Ulfsby er glad for, men ikke overrasket over, Det Norske Teatrets vårsuksess Foto: Carl Martin Nordby

Teatersjef Erik Ulfsby er naturlig nok veldig fornøyd med billettsalget, som har steget fra 59.262 til 79.044 fra våren 2013 til i år. Men ikke overrasket. — Tallene skyldes blant annet at vi har gjort noen omdisponeringer. Vi har lagt vår bredeste satsing, Spelemann på taket , i mars, slik at den er i repertoaret over lengre tid. Tidligere lå de største satsingene i september.

Les også:

Les også

En spelemann for vår tid

— Men våren 2013 var likevel påfallende svakere, med 20.000 færre solgte billetter?

— Det var ikke noe galt i fjor. Tvert imot. Men vi hadde jubileumsår, og da satte vi opp Bibelen , som tok mye av ressursene i vårsesongen. Men jeg skal ikke nekte for at vi har en spesielt god flyt i år.

Men om Det Norske Teatrets halvårstall er rekord, er uvisst.

— Vi byttet billettsystem påsken 2012 og har ikke anledning til å ta ut halvårsrapporter for tidligere år. Derfor er det vanskelig for oss å si noe om hvorvidt dette er et rekordhøyt besøk i vårsesongen, eller om det finnes noen år som har toppet dette tallet på besøkende, sier informasjonssjef Ida Michaelsen.

Ingen katastrofe

Teater Agnethe Haaland synes ikke nedgangen i billettsalget på Den Nationale Scene i Bergen er katastrofal.

Teatersjef Agnethe Haaland ved Den Nationale Scene sier seg fornøyd, selv om billettsalget har stupt fra 69.617 i fjor vår til 52.806 i år. — Vi hadde et formidabelt år i 2013; da traff vi publikum veldig godt med blant annet Et dukkehjem, Pippi Langstrømpe og vår kvinnesatsing i anledning 100-årsjubileet for kvinners stemmerett.

- Men et fall på 17.000 er ganske formidabelt?

— Det kan du si, men i 2013 hadde vi kjemperekord. Vi var forberedt på et tøffere år i år, i og med at over halvparten av stykkene vi setter opp er urpremièrer, tre av dem i våres. Jeg er veldig glad for 2014 og stolt av repertoaret.

Billettsalget hos Oslo Nye Teater og Nationaltheatret viser seg ganske stabile. Oslo Nye hadde en oppgang fra 60.713 til 66.147, mens National sank fra 106.291 til 103.359.

Trøndelag Teater har fremdeles sommerstengt, og kunne derfor ikke bidra med halvårstall.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Nationaltheatret med 13 millioner i underskudd. Det Norske Teatret fikk tidenes publikumsrekord.

  2. KULTUR

    «The Book of Mormon» sikret det beste året i teaterets historie

  3. KULTUR

    Eirik Stubø blir husregissør ved Det Norske Teatret

  4. KULTUR

    Musikalbillettene fyker bort i Oslo

  5. KULTUR

    Over 1000 permitteres på Operaen og i de største teatrene

  6. KULTUR

    Skuespiller Bab Christensen er død