Kultur

Sweatshop-Frida: - Vi lever i 2016, vi kan ikke akseptere dette

For andre gang reiser Frida Ottesen og Anniken Jørgensen til Kambodsja og tekstilarbeiderne – denne gangen for å se om de klarer å få til en endring i hverdagen deres.

  • Kristine Hellem Aanstad

Til tross for at de var mer forberedt på hva de ville møte, sto kraftige inntrykk i kø.

— I tiden mellom første og andre sesong har jeg blitt mye mer engasjert og blitt en aktivist. Så denne gangen ble tematikken og møtene med menneskene mye tyngre og mer personlig, forteller Frida til Aftenposten.

Torsdag legges sesong to av dokumentarserien ut på Aftenposten TV.

  • Har du ikke sett den første sesongen? Her har du alle episodene på ett sted

- Vi går mer i dybden

I første sesong fulgte vi de tre norske ungdommene Frida, Ludvig og Anniken som fikk prøve seg som arbeidere på en tekstilfabrikk i Kambodsja.

I sesong to av Sweatshop møter vi Frida Ottersen, Anniken Jørgensen, Sarah Tjulander og Lisa Tellbe. Foto: Pål Karlsen

Denne gangen reiser Frida og Anniken tilbake til samme by i samme land. De reiser sammen med desvenske bloggerne Sarah Tjulander og Lisa Tellbe, som deltok i den svenske versjonen av Sweatshop . Nå starter jobben som aktivister i jakten på en levelønn for de tusenvis av tekstilarbeidere i Kambodsja.

— I den nye sesongen kan seerne forvente å få et større innblikk i hvordan tekstilarbeiderhverdagen fungerer. Vi går mer i dybden – hva innebærer det å få minstelønn, hvorfor er det så vanskelig å få bedre lønn og hvordan hverdagen er for dem som syr klær i sine egne hjem, sier Frida Ottesen og fortsetter:

— Det er så lett å gå inn i en butikk å se på klærne der, men å gå inn i en fabrikk å se hvor klærne blir laget er så å si umulig.

Vant Gullruten for beste reality

Den nye sesongen er resultatet av et samarbeid mellom Svenske Aftonbladet og Aftenposten. Underveis i innspillingen har seerne kunne følge prosjektet tett på nettsiden sweatshop.no hvor det er blitt lagt ut bilder, film og oppdateringer.

Serien, som første gang ble sendt på AftenpostenTV våren 2014, ble tekstet til både engelsk og spansk. Etter at skuespiller Ashton Kutcher delte Sweatshop med sine 18 millioner følgere, tok serien virkelig av, og er blitt sett av totalt fire millioner mennesker. Sweatshop er også første nettproduksjon som har vunnet Gullruten for beste reality.

— Vi kan ikke akseptere dette

Når man har sett sesong to av Sweatshop håper Frida at seerne sitter igjen som mer bevisst og engasjert.

— Jeg håper virkelig at kleskjedene vil føle på presset fra omverdenen. Vi lever i 2016, vi kan ikke akseptere dette. Nå er det på tide faktisk å gjøre noen endringer.

For dem som vil vite mer om forholdene i tekstilbransjen er det bare å følge med i Aftenposten fremover. En gruppe redaksjonelle medarbeidere har de siste månedene gjennomgått en lang rekke rapporter fra både kleskjedene selv, aktivistorganisasjoner og humanitære organisasjoner.

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    «Folk kaller oss bortskjemte barn og synes det er mye grining. Da blir jeg så provosert»

  2. SID

    Sweatshop: Tårer redder ikke verden | Håvard Norli Rensvold

  3. ØKONOMI

    Nordea-sjef: Dette ville en skjorte kostet om fabrikkarbeiderne i Bangladesh skulle fått en levelig lønn

  4. SID

    Sweatshop var første skritt mot nye løsninger. Nå fortsetter arbeidet. | Frida Ottesen (20)

  5. KRONIKK

    «Sekulære har et nevrotisk forhold til moral. Vi bør lære av kristne»

  6. SID

    Hey, bloggen! Her er klagens outfit. | Sunniva Nerbøberg (17)