Kultur

Fem grunner til at ryktet om papirbokens død er betydelig overdrevet

Har du hørt at e-bøker er i ferd med å konkurrere ut fysiske bøker? Vel, det er ikke hele sannheten.

Amazon og Apple har foreløpig ikke konkurrert ut den tradisjonelle bokbransjen. London er stadig et mekka for bokentusiaster, skrev Aftenposten i helgen. Daunt Books, som er kjent for sitt brede utvalg av reiselitteratur, holder koken på Marylbone Street. Axel Munthe-Kaas Hærland

  • Øystein Aldridge

1. Salget av lesebrett stagnerer

Kindle er lesebrettet som ble lansert av netthandelgiganten Amazon i 2007 og som raskt ble en salgssuksess.

Storbritannias største bokhandelkjede, Waterstone, har siden 2012 samarbeidet med Amazon og pushet Kindle til sine kunder. Amazon går ikke ut med omsetningstall for Kindle, men tidlig i januar meldte Waterstone at salget av Kindle i deres butikker har kollapset, skriver Financial Time.

Ifølge The Telegraph taper den amerikanske bokhandelkjeden Barnes & Noble anslagsvis 70 millioner dollar i året på sitt lesebrett, Nook. Mashableskrev i sommer at inntektene fra salg av Nook kom til å falle med 35 prosent i 2014.

2. Veksten i salget av e-bøker er blitt svakere

I oktober slo analysebyrået Mintelfast at veksten i e-boksalget i 2014 var svakere enn på lenge.

Fra 2012 til 2013 var veksten på 38 prosent, eller 216 millioner pund (2,5 milliarder kroner). Anslaget for 2014 viser en vekst på 12 prosent, fra 300 millioner pund til 340 millioner pund.

Bransjebladet Publishers Weekly meldte i desember at e-boksalget i USA falt i tredje kvartal i fjor. E-bøker sto for 21 prosent av det totale boksalget i månedene juli, august og september. I årets første seks måneder var e-bøkenes andel på 23 prosent.

Etter en kraftig prosentvis økning i USA i perioden 2008 til 2011, viser tall fra den Amerikanske Forleggerforeningen at salgsutviklingen i USA går tregere enn først forventet. Det skriver Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen i sin masteroppgavefra i fjor, der hun analyserte nordmenns holdninger til e-bøker.

Omsetningen av e-bøker i Norge økte med 70 prosent fra 2012 til 2013, men utgjør fortsatt en forsvinnende liten del av bokmarkedet. For hver krone som ble brukt på e-bøker i Norge i 2013, ble det brukt 288 kroner på papirbøker.

3. Salget av fysiske bøker øker

Parallelt med at salget av lesebrett faller, har salget av fysiske bøker hos Waterstone økt. Under julehandelen i desember økte salget med 5 prosent, skriver Financial Times.

Waterstone planlegger nå å åpne 12 nye butikker i løpet av 2015, mens London fortsatt er kjent som et mekka for bokentusiaster.

Samtidig melder London-bokhandelen Foyles at boksalget har steget med 11 prosent det siste året, en utvikling som har fortsatt også etter jul.

Britene brukte 2,2 milliarder pund (26 mrd. kroner) på papirbøker i 2013, mot 300 millioner pund (3,5 mrd. kroner) på e-bøker, skriver The Telegraph.

Avisen peker også på at mens bokhandelkjeden Barnes & Noble taper store penger på nettbrettet sitt, økte de samtidig salgsinntektene totalt med 5 prosent i fjorårets siste kvartal.

Statistikk fra Bokhandlerforeningen viser at omsetningen av papirbøker i Norge i 2014 var på samme nivå som i 2013.

4. Svært få leser bare e-bøker

Bare 2 prosent av den norske befolkningen leste en e-bok i løpet av en gjennomsnittsdag i 2013, ifølge Norsk mediebarometer. Andelen økte fra 1 prosent i 2012.

Til sammenligning leste 25 prosent av alle nordmenn en papirbok i 2013. Andelen har holdt seg ganske stabil de siste årene.

Tilbudet av engelskspråklige e-bøker er mye, mye større enn tilbudet av e-bøker på norsk. Likevel oppga ikke mer enn 28 prosent av befolkningen i USA (januar 2014) at de hadde lest en e-bok i løpet av det siste året, ifølge Pew Research Center. 69 prosent oppga å ha lest en papirbok.

Den samme forskningen viser at flesteparten av dem som leser e-bøker, også leser papirbøker. Kun 4 prosent oppga at de bare leste e-bøker.

5. Nesten ingen tror de kommer til å lese bare e-bøker

I en undersøkelsesom Ipsos MMI gjennomførte på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen i fjor, oppgir bare to prosent av den norske befolkningen at de kun vil lese e-bøker de kommende tre årene.

Flertallet av befolkningen (53 prosent) mener de bare vil lese papirbøker i samme periode. 41 prosent mener de kommer til å lese både e-bøker og papirbøker.

Funnene er i tråd med resultatene i tilsvarende undersøkelser fra USA, skriver Anne Schiøtz i sin masteroppgave om nordmenns holdninger til e-bøker.

I Ipsos MMI-undersøkelsen oppgir 69 prosent av bokleserne at de ikke synes e-bøker er så aktuelt.

Dette begrunner de med at de foretrekker papir, de vil holde boken, de liker ikke å lese på skjerm, de synes ikke e-bøker virker attraktivt, de oppfatter seg ikke tilstrekkelig tekniske, eller de mangler noe å lese på.

...men så enkelt er det kanskje ikke

The Guardian tok nylig et lite oppgjør med de britiske bokhandlernes «bevis» for at salget av e-bøker er i ferd med å falle.

Avisen peker på at bokhandelkjeden Waterstone antagelig ikke er det mest naturlige stedet å gå hvis man skal skaffe seg et lesebrett.

Samtidig er behovet for et lesebrett blitt mindre i takt med at mobilskjermene er blitt større.

1 million nye brukere registrerer seg på Apples Ibooks hver uke, der man kan laste ned og lese bøker, argumenterer The Guardian. Selv om nedgangen i salget av papirbøker har bremset, falt salget av skjønnlitteratur for voksne trykt på papir med 5,3 prosent i 2014. Salget av trykte sakprosabøker falt med 4 prosent.

Ifølge bransjenettstedet The Bookseller økte salget av e-bøker i England med 15 prosent i fjor, og utgjør nå 21 prosent av det engelske bokmarkedet.

I Norge øker salget av e-bøker, men det går sakte. Klassekampenskriver at økningen i fjor var på 36.000 eksemplarer. Salget av e-bøker utgjør nå 1,4 prosent av den samlede bokomsetningen i Norge.

Kilder: Forleggerforeningen, Bokhandlerforeningen, The Telegraph, Financial Time, Publishers Weekly, Norsk mediebarometer (SSB), «Ja takk, begge deler. En studie av befolkningens holdninger til e-bøker» (Anne Schiøtz), Mintel, Pew Research Center, The Guardian, The Bookseller, Klassekampen.

Les også:

  • Mot digitalt stopp for bokbransjen
  • Google åpner e-bokhandel i Norge
  • Kraftig økning i omsetningen av e-bøker

Relevante artikler

  1. FAMILIE OG OPPVEKST

    Elleve tall som beskriver den norske påsken

  2. KULTUR

    Her forberedte de Tungtvannsaksjonen

  3. KULTUR

    Gnistrende skuespillerprestasjoner i «Bloodline»

  4. KULTUR

    Fire danske vinnere og én som burde ha vunnet

  5. KULTUR

    Marvel's Daredevil byr på en superhelt som kan underholde både nerder og nybegynnere.

  6. KULTUR

    Grundig, rørende og god fortelling om en liten periode i amerikansk historie