Kultur

Både horete, harry og hot

Frekt og moderne grep av TV 2, men det blir som med Ferrari: Det kommer an på hvem som kjører.

Rødt og heftig. Det nye nyhetsstudioet i TV 2 ble vist frem i går. Resultatet er ganske vellykket. TV 2

  • Vidar Kvalshaug

Når Norges nest største nyhetssending får nytt studio, nye vignetter og nye farger, er det en av de få designbegivenhetene som hele landet tar del i.

I går kveld kom TV 2-nyhetene i ny bunad, eller cocktailkjole om du vil. Det fikk meg umiddelbart til å tenke på et dikt av Paal-Helge Haugen: Togkupeen / full av haustsol / og raudhåra jenter.

Motorvei og væske

Mah-Rukh Ali var første anker ut i det nye studioet og hadde kledd seg i svart og lilla for å matche det heftige, røde inntrykket. Fargen og de forskjellige måtene den blir brukt på, er både horete, harry og hot.

Umiddelbart slår et blast Red Light District mot meg. I nyhetsstudioet er røden er noe dypere, og vignettene med farger strømmende gjennom rør gir assosisasjoner til en motorvei, en nyhetsmotorvei, eller olje/væske som strømmer gjennom rør. Det er kraftfullt, det er inderlig og litt småharry. Å se en Ferrari bli kjørt av riktig person, er en estetisk nytelse. Når den samme Ferrarien er kjørt av et gjengmedlem, blir det helt feil.

Rødfargen er såpass påtrengende at den trenger tilvenning, kanskje mer enn skiftet til den strenge hvite og grønne estetikken som fant sted for åtte-ni år siden.

Tilbake til Ferrarien: Hva skjer i bildet som gjør at rødfargen blir vellykket?

Strømmene i studio

Selskapet Vixrt har lagt en rød stripe under stikkordene i nyhetssaken og under all navning på intervjuobjektene. Stripen stjeler litt av bildeflaten, men den fungerer. I tillegg er den løpende teksten i bunnen lagt på en linje med rødt i begge ender, ikke helt ulik en ladestrek på en iPhone snart tom for batteri. Velvillig tolket er nyhetene påfyll og lading for oss seerne. Klokken nede til høyre er blitt strammet opp med streker.

Når nyhetsankeret har sine stikk, går de røde strømmene i alle retninger, men folk har lært å ta inn langt flere bevegelige elementer enn før.

Hele studioet gir inntrykk av å delta i et mulitaskingsprosjekt, noe mange av oss seerne gjør fra sofaen.

Studioet er bygget av BDA og Scena, samme som har bygget nyhetsstudioer for BBC, Al Jazeera og Sky News.

Rød høst

Julen har ikke monopol på rødt. Derfor er det helt riktig å lansere det nye konseptet om høsten. Tenk på bladfallet, det tidlige mørket og knall røde kåper. Rødt er en av de hotte fargene i høst, og det er å love håpe det står seg.

Valgene TV 2 har gjort, er dristige, fordi knallfarger har en tendens til å komme og gå.

Og skal innholdet matche ny design, må det bli færre pasientskadesaker og mer hjertevarme i sendingen, men nyhetsbildet er noe kanalen alene ikke kan diktere og forutsi.

For å skille programmene i programmet, er sporten i blått, og Eli Kari Gjengedal stilte med rød bluse. Nå har vi en NRK-blå og en TV 2-rød nyhetssending som våre viktigste. Dette skulle man ikke tro.

21-nyhetene skal ha skryt for ikke å skryte.

Nytt utseende er ikke noe man kommenterer på TV. Det er noe man ser på TV.

twitter.com/Kvalshaug

Relevante artikler

  1. FOTBALL

    Russland innfrir, Tyskland overrasker, Spania skuffer

  2. FOTBALL

    Klassisk Liverpool-drakt i jubileumsåret

  3. FOTBALL

    Du kan bli tvunget til å betale for TV-fotball du ikke vil ha

  4. KULTUR

    – Jeg får sjelden utfordret standpunktene mine på Facebook

  5. FOTBALL

    VM blir en draktfest - her er de beste og de verste

  6. FOTBALL

    Mener Rosenborg er for puslete foran målene