Kultur

Google tjener mer enn alle amerikanske aviser - tilsammen

Sleng på magasinene også: Google er uansett størst.

Google er USAs nest største teknologiselskap, og tjener mer enn alle amerikanske aviser og magasiner tilsammen. REUTERS/Mark Blinch

  • Kjersti Nipen
    Journalist

Les også:

Les også

Facebooks aksjeverdi er halvert

Les også

Medierevolusjonen krever omstilling

Les også

Google med storslipp

Google hadde 20,8 milliarder dollar (tilsvarende ca. 120 mrd. norske kroner) i annonseinntekter første halvår av 2012.

Dermed er de digitale inntektene søkemotoren genererer, for første gang større enn de samlede inntektene fra alle amerikanske papiraviser og magasiner, ifølge det tyske statistikkbyrået Statista. Avisene og magasinene i USA skaffet seg nemlig bare 19,2 milliarder dollar i inntekter i samme periode.

afp000432260.jpg Statista

Statista bemerker at sammenligningen kan være urettferdig, i og med at Google har globalt nedslagsfelt, og amerikanske aviser og magasiner naturlig nok er begrenset til hjemmemarkedet. Byrået mener likevel sammenstillingen, ikke minst når man ser den i lys av utviklingen siste ti år, viser hvor raskt annonseinntektene flytter seg fra papirprodukter til digitale plattformer.

Likevel leverte Google et skuffende kvartalsresultat som førte til at aksjekursen stupte på børsen i september. Internettgiganten gikk nylig forbi Microsoft Corp og er nå USAs nest største teknologiselskap. Men de ferske tallene viste uansett at selskapets nettoinntekt har sunket med 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Sterk tilbakegang i Norge

Samtidig viser nye tall fra Norsk Mediestatistikk og IRM (Institutet för reklam— och mediestatistik) at det norske reklamemarkedet forsetter tilbakegangen. Det totale reklamemarkedet hadde en omsetning på 4,2 milliarder kroner i tredje kvartal i år, en tilbakegang på 1 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Les også

Dette er innsiden av Googles servermekka

– I samtlige skandinaviske markeder ser vi nå en svakere utvikling. Til tross for at det norske markedet har de beste forutsetninger hva allmennøkonomisk utvikling angår, så krymper markedet for andre kvartal på rad, sier administrerende direktør Madeleine Thor hos IRM i en pressemelding.

Dagspressen mister inntekter

Sterkest er nedgangen for dagspressen, som fremdeles har den klart største andelen av reklamemarkedet, men som gikk tilbake med 7 prosent i tredje kvartal målt mot 3. kvartal i 2011. Lokalavisene klarer seg best, mens riksavisene tar det største fallet, opplyser IRM i en pressemelding.

I tråd med de internasjonale trendene fortsetter imidlertid internettomsetningen å øke. Reklame knyttet til søk hadde en vekst på 20 prosent. Godt går det også for radio, TV og kino, som alle opplever fortsatt vekst i reklamemarkedet.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Annonsefall fører til svakere Schibsted-vekst

  2. ØKONOMI

    Facebook økte inntektene over 50 prosent

  3. NORGE

    Rubrikkmarkedet styrket Schibsted-resultatet

  4. ØKONOMI

    Spår første reklamenedgang noensinne for Google

  5. KULTUR

    Polaris Media skal kutte med 300 millioner kroner

  6. ØKONOMI

    Bjørn Kjos tar inn 11 millioner kroner hver dag på gebyrer og mat