Kultur

Stadig mer reklame ligner på redaksjonelt innhold i mediene

Presseforbundet varsler nye tiltak mot skjult reklame.

HBO kjøpte reklameplass over det redaksjonelle innholdet i New York Times for å markedsføre Game of Thrones.

  • Kjersti Nipen
    Journalist

Denne artikkelen er levert av en annonsør på nettstedet Buzzit. – Merkingen kan aldri bli tydelig nok, sier redaktør Anders Opdahl.

Denne artikkelen har en journalist skrevet.

Denne artikkelen er betalt av en annonsør på nettstedet Buzzit. – Merkingen kan aldri bli tydelig nok, sier redaktør Anders Opdahl.

«Er dette høstens mest sexy kleskolleksjon?» spør en tittel. Skal leserne skjønne at dette er reklame, ikke journalistikk, må de få med seg en liten, gul merking øverst i artikkelen: «sponset».Stadig mer av reklamen kler seg ut som redaksjonelt stoff i mediene. Presseforbundet vurderer endringer i Vær varsom-plakaten for å stoppe sammenblanding.

Går du inn på Buzzit.no, den omstridte, norske tjenesten for delevennlige «klikkesaker», finner du ikke bare redaksjonelt stoff. Noen av artiklene er reklame betalt av annonsører, selv om utseendet til forveksling er likt annet innhold: Teksttypen og oppsettet er det samme.

Les også:

Les også

Prinsipper for fall i mediebransjen

Flere opererer i gråsonene

Buzzit er ikke alene om å tilby betalt innhold som ligner mer på redaksjonelt innhold enn annonser. Nationen tilbød i sommer utstillere på to landbruksmesser å kjøpe seg reportasjer, kalt «annonsefinansiert programmering». De var laget av annonseavdelingen.

— Det skal være tydelig at innholdet i disse reportasjene er produsert av folk som er spesialisert på slike ting, sa ansvarlig redaktør Mads Storvik i Nationentil Journalisten.no i sommer.

  1. Les også

    Nei, det er ikke «bare mote»

  2. Les også

    Monocle - merkevaremagasinet som går motstrøms

Relevante artikler

  1. NORGE

    Aftenposten ble felt i PFU​

  2. KULTUR

    Disse frilanserne velger usikkerhet og dårlig lønn fremfor fast jobb i media

  3. NORGE

    Nettbutikken selger østeuropeiske sigaretter – tilbyr forsikring mot tollbeslag

  4. KULTUR

    Vår anmelder: «Nettavisen Resett har gått høyt ut og lovet mye, men starten er skuffende»

  5. KULTUR

    Tidligere NRK-topp satser på ny TV-kanal

  6. KULTUR

    DN bryr seg ikke om at E24 er størst på nett: – Som å sammenligne poteter og trøfler