Kultur

Gledelig møte med glemt mester

Joseph Boulogne, Chevalier de Saint-Georges: 3 fiolinkonserter.<br></br>Qian Zhou, fiolin Toronto Camerata<br></br>Dir.: Kevin Mallon<br></br>NAXOS 8.557322 (CD)

Om han noensinne traff Mozart vet jeg ikke, men han skal ha hatt tilhold i Paris på den tiden Mozart besøkte byen for andre gang. At han på mange måter var en sentral figur i det parisiske musikklivet på den tiden hersker det ingen tvil om. Når man tenker på hans bakgrunn så er det et mangslungent livsløp og en interessant menneskeskjebne det dreier seg om.

At han i våre dager også kalles "Den sorte Mozart" sier vel også litt om hans posisjon og ikke minst hans musikalske talent. Det dreier seg om komponisten og fiolinisten Joseph Boulogne, Chevalier de Saint-Georges.

En av de mange glemte størrelser som kanskje er i ferd med å få en fortjent renessanse i våre dager, ikke minst takket være NAXOs fortsatte vilje og evne til å lete frem skjulte musikalske skatter. Hans bakgrunn: Født på øya Guadeloupe, sønn av en vakker senegalesisk slavekvinne og en fransk plantasjeeier. Slo seg som tenåring frem som en ypperlig utøver av den populære sporten fekting. Men han viste store fremganger både som fiolinvirtuos og komponist.

Det er ikke helt sikkert hvem som hadde størst innflytelse på utviklingen av hans musikalske evner, men både Jean Marie Leclair og Francois-Joseph Gossec står sentralt, ifølge visse kilder. Sistnevnte plukket ham ut som konsertmester i sitt "Concert des Amateurs", og da Gossec ble forfremmet til leder av det mer berømte "Concert Spirituel" i 1773, overtok Saint-Georges hans posisjon. Familien hadde flyttet fra Karibia og slått seg ned i den franske hovedstaden. Det var etter at NRK fjernsynet viste et flott program om denne spesielle mannen i oktober i fjor, at de fleste av oss hørte navnet Saint-Georges nærmest for første gang. Han skrev stort sett verker for sitt eget instrument, fiolinen.

Det er i utgangspunktet et lettflytende, melodisk og elegant tonespråk han serverer oss, men vi forstår også at det er ganske avanserte saker han driver med, ikke minst bueteknisk. Han var kjent som en ekspressiv musiker og trivdes stort i de øverste registrene.

Ikke nødvendigvis en datidens Paganini, men ganske krevende ting allikevel. Det merker man tydelig på ukens utvalgte. Der en ung kvinnelig kinesisk fiolinist kaster seg ut i tre av hans fiolinkonserter med liv og lyst. Qian Zhou, heter hun og har en lang merittliste når det gjelder internasjonale triumfer.

Nå er det å bemerke at intonasjonen og treffsikkerheten ikke alltid er 100 prosent perfekt, men hun har det store overblikket og en enorm spilleglede. Et intenst strøk, som sikkert påkaller minnet om opphavsmannens fremførelsespraksis, med stor dynamisk variasjon.

Dessuten har innspillingene et stort pluss gjennom det store musikantiske overskuddet som orkesteret Toronto Camerata og dirigenten Kevin Mallon legger for dagen. Om denne utgivelsen kan være med på å rehabilitere en glemt komponists gode navn og rykte er bare å håpe på. Dette er musikk som sprer positive vibrasjoner, nå som vi snart går en ny mørk årstid i møte.

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Musikk