Tar opp arven etter Munchs grafikktradisjon

Kunstnerforbundet i Oslo åpner høstsesongen med grafikk av unge kunstnere. 

Kunstnerforbundets nye leder, Wenche Volle, løfter frem unge kunstnere. Her sammen med Christian Tony Norum og Ruben Hojem utenfor atelieret på Ekely.
Kunstneren Christian Tony Norum og kunststudenten Ruben Hojem i Edvard Munchs gamle grafikkverksted på Ekely. Her er kunstnerne i innspurten med arbeidene som nå vises i Kunstnerforbundet i Oslo.

Grafikken er en bærebjelke i Kunstnerforbundets historie og løftes nå frem av galleriets nye leder, kunsthistorikeren Wenche Volle. Hun mener å se en renessanse for grafikken – nærmest en ny vår.

— Et grafisk blad er ofte starten på en kunstsamling. Det er oppnåelig for mange å skaffe seg, og det er en fin mulighet for kunstnerne til å nå et bredt publikum, sier Volle.

Kunstnerforbundets nye leder, Wenche Volle, løfter frem unge kunstnere. Her sammen med Christian Tony Norum og Ruben Hojem utenfor atelieret på Ekely.

Nå observerer hun at flere yngre kunstnere satser på grafikk.

— At de unge kaster seg entusiastisk over grafikk som medium er veldig morsomt og et vitnesbyrd om en ny grafikkboom. Kunstnerforbundet har stilt hele sin grafikkavdeling til disposisjon og vi gleder oss, sier hun.

Arven etter Munch

Kunstnerforbundets nye leder, Wenche Volle, sammen med Christian Tony Norum og Ruben Hojem.

Aftenposten møter Wenche Volle i Edvard Munchs gamle grafikkverksted på Ekely sammen med kunstneren Christian Tony Norum og kunststudenten Ruben Hojem ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Her er kunstnerne i innspurten med arbeidene som nå presenters i Kunstnerforbundets grafikkavdeling. Det er historisk sus i veggene, og takket være gaver fra Sparebankstiftelsen DNB er atelieret nå tatt I bruk av unge kunstnere. Munchs gamle atelier er åpent for publikum i helgene, og kunstnere får bruke både hovedatelieret og grafikkverkstedet. Stiftelsen Edvard Munchs Atelier (SEMA) har ansvaret for driften og har fått 2 millioner kroner av Sparebankstiftelsen DNB til restaurering.

I samarbeid med kunstnerne Magnus Bjørneboe, Andrea Bakketun, Petter Ballo, Tarald Wassvik, Kim André Hagen, Ruben Hojem og Diana Ailin Kalmer Kinnerød disponerer Norum hele Kunstnerforbundets grafikkavdeling til å vise sin seneste produksjon.

Lang tradisjon

Grafikk i Kunstnerforbundet har lang tradisjon. Forbundet har eksistert siden 1910 og allerede i 1912 avholdet Edvard Munch en større grafikkutstilling og viste ca 100 grafiske blader.

Nå er Norum en av de yngre kunstnerne som tar opp arven.— At unge kunstnerne satser på grafikk vitner om mediets stadige aktualitet, sier Volle.

Hun ble oppmerksom på Norum under kunstfestivalen Oslo Open i april år og inviterte Norum og flere yngre kunstnere og studenter til å vise sine arbeider i Kunstnerforbundet. – Jeg leste en anbefaling av kunstneren Lotte Konow Lund om hvem man burde besøke under Oslo Open og hun anbefalte Norums utstilling, forteller Volle.

- Skyhøye forventninger

I tillegg til utstillingen som pågår nå, skal Norum i oktober ha en større separatutstilling i Kunstnerforbundet og da vise maleri og film.

Om forventningene til utstillingen, sier Norum:

— De er skyhøye, kan du si. Jeg har så stor respekt for en i institusjon som Kunstnerforbundet. Og det å kunne få lov til å jobbe og trykke grafikk i mesterens gamle Ekely har vært noe av det mest inspirerende jeg har vært med på, side Norum. Han står foran en travel tid og skal også ha en større utstilling i Bærum Kulturhus denne høsten, og er nominert til Sparebankstiftelsens Kunstpris sammen med kunstner-kjæresten Andrea Bakketun.