Kultur

Jobber døgnet rundt for å redde Bolsjojs rykte

MOSKVA (Aftenposten.no): Vi har møtt det skandalerammede teatrets nye sjef.

Scene fra oppsetningen av Svanesjøen på Bolsjoj. Foto: Andrey Rudakov

  • Korrespondent I Moskva
  • Steinar Dyrnes

— jeg kommer på jobb klokken 10 om morgenen og går klokken 11 om kvelden. Og jeg har ikke helg. Det vil si at det er helg, men ikke for meg, sier Vladimir Urin (66) til Aftenposten.

Likevel har de første månedene på jobben vært ren avslapning sammenlignet med prøvelsene hans kunstneriske sjef Sergej Filin (42) har vært gjennom i år.

For Filin mistet nesten synet etter et syreangrep, trolig utløst av sjalusi blant teaterets stjerner, i januar i år.

Les også

Beskylder politiet for å ha presset frem falsk syreangrep-tilståelse

80 prosent syn på ett øye

Først for et par uker siden kunne Filin endelig vende tilbake til jobben, etter åtte måneder og 23 operasjoner i den tyske byen Achen. Til manges overraskelse, og glede, har han nå 80 prosent syn på det ene øyet og 10 på det andre.

Sergej Filin, kunstnerisk leder ved Bolsjoj, har vendt tilbake på jobb etter syreangrepet som trolig ble utløst av sjalusi blant ballettens stjerner. Foto: Andrey Rudakov

Urin gjentar flere ganger overfor Aftenposten at det er «veldig viktig» for Bolsjoj at Filin nå er tilbake

- Det er viktig at han returnerte nå, slik at vi raskt kan diskutere planer vi har for denne sesongen, for neste sesong og deretter. Vi har møter for å løse et stort antall spørsmål som vi ikke kunne løse uten ham. Nå har vi møter med ham hver dag og diskuterer disse spørsmålene, sier Urin.

Giftig arbeidsmiljø

I kjølvannet av syreangrepet avdekket pressen et arbeidsmiljø som var preget av sjalusi, maktkamp, sex, smålighet, intriger, drittpakker til mediene, spredning av bilder av Filins forgjenger i seksuell aktivitet med andre menn på nettet og annen ufin kamp om de viktigste rollene.

Se intervjuet med Filin på sykesengen rett etter angrepet:

Dessuten kom det frem at både Kreml og fruer til Russlands styrtrike oligarker deltok i maktkampen på Bolsjoj-teatret, som har unik posisjon i det russiske samfunnet. Både Kreml og oligarkfruer prøvde å presse sine favorittballerinaer eller dansere inn i de mest prestisjefylte rollene.

- Hvordan vil du beskrive de første månedene i jobben?

- Bevisstløshet. Foreløpig, dessverre, er jeg nedsenket i hverdagslige gjøremål ved Bolsjoj-teatret og blir kjent med folk. Som du vet, jobber det 3500 her. Jeg kommer aldri til å lære alle å kjenne, men jeg må kjenne nøkkelpersonene. Derfor denne følelsen av bevisstløshet, sier Urin.

- Jeg bruker minst en fjerdedel av min tid til intervjuer med journalister, sier Bolsjojs nye sjef, Urin. Foto: Andrey Rudakov

Og spesielt sånne som undertegnede stjeler av hans tid.

- Jeg bruker minst en fjerdedel av min tid i omgang med journalister, i endeløse intervjuer, sier Urin.

Aftenposten fikk dog bare en liten prat, i anledning av at Bolsjoj-teatret skal holde to gjesteforestillinger i Tromsø i begynnelsen av februar i forbindelse med Nordlysfestivalen.

- Hvordan skal du gjenopprette imaget og renommeet til Bolsjoj?

- Vet du, jeg kan ikke gjenopprette imaget og renommeet til Bolsjoj, slik det, dessverre, nå har fremstått i den siste tiden. Det kan bare hele kollektivet gjøre. Og for å gjøre det, må vi få i stand en skapende atmosfære og gjennomføre gode forestillinger. Og tro meg, alt blir bra. Så langt har teateret mer enn 200 års historie, sier Urin.

Lover billigere billetter

Et stadig tilbakevendende tema på Bolsjoj, hvor hovedscenen ble gjenåpnet høsten 2011 etter en seks års oppussing til rundt 4 milliarder kroner, er de høye billettprisene. Dessuten kaprer svartebørshandlere, som gjerne hyrer bestemødrene til å stå i kø for seg, mange av billettene. En av første programerklæringene til Urin er å senke prisene.

Billettprisene ved det ærverdige Bolsjoj skal ned, lover den nye ledelsen. Foto: Andrey Rudakov

- Jeg ønsker å senke prisene på et begrenset antall forestillinger. Dette for at folk som ikke har et høyt velstandsnivå får muligheten til skaffe seg billetter, sier Urin.

På en pressekonferanse på den norske ambassaden i Moskva i forrige uke stilte blant annet Filin. Men det ble gjort klart at han ikke ville svare på spørsmål om syreangrepet, som han fortsatt skal behandles for i Tyskland. Til tross for alle konfliktene, roser han de ansatte.

- Det aller viktigste for meg — det er ikke dagens vegger på Bolsjoj-teatret. Det er ikke søylene på fasaden. Det er menneskene. Fortsatt. De har alltid vært hovedfundamentet, eller bærebjelkene for dette teateret, sier Filin til Aftenposten.

Vil ha sterk hånd

Førstedanser Mikhail Lobukhin forteller at han selvfølgelig er glad for at Filin nå er tilbake.

Førstedanser Mikhail Lobukhin sammen med ballerina Kristina Kretova. Foto: Andrey Rudakov

—  Kollektivet har veldig sterk tro på ham, sier Lobukhin, og legger blant annet til,

—  Det er veldig viktig at folk føler at det er en sterk hånd som kan lede, hjelpe og gi impulser til jobben, sier Lobukhin.

Nordlys- festivalen i lykkerus

Festivalsjef Ulf Jensen for Nordlysfestivalen er strålende fornøyd over å ha lokket Bolsjoj-teatret til Norge for første gang på 50 år. I begynnelsen av februar setter Bolsjoj opp to gjesteforestillinger under festivalen.

- Dette er en nasjonal begivenhet, den skjer bare heldigvis og tilfeldigvis i Tromsø, sier Jensen.

Kunstnerisk leder Sergej Filin stilte på en pressekonferanse i forrige uke, sammen med blant annet en kvinnelig solist og en mannlig førstedanser som skal til Tromsø.

- De er våre stjerner, sier Filin.

- Jeg er sikker på at våre unge dansere vil opptre på høyeste nivå under festivalen, sier Filin.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Nytt lys på tungtvannsheltene

  2. KULTUR

    Girls sesong 3: jobber seg gjennom gutter, store ambisjoner og hyppige angstanfall

  3. KULTUR

    Mørk og morsom «Fargo»

  4. KULTUR

    Blodfattig avslutning

  5. KULTUR

    Raymond Johansen: – Staten overkjører oss

  6. KULTUR

    22. juli-minnesmerket etableres på Utøya-kaia