Anmeldelse: Dramatisk bra av Father John Misty
Få lager mer underholdende pop enn Father John Misty i et dramatisk godlune.
Vår vurdering:
Det var en av de på forhånd mest omtalte konserter under årets Roskilde Festival, og området i og rundt det ganske store Avalon-teltet var pakket fullt av folk.
Father John Misty svarte med å leverte en dramatisk bra, og til slutt bittelitt skuffende, konsert.
Mannen bak årets album
I den mer alternative delen av rockebransjen er det hevet over tvil at amerikansske Josh Tilmans andre album under aliaset Father John Misty er årets sannsynligvis beste plate.
I love you, Honeybear kom ut i januar, og slipper aldri taket.
Fantastiske popmelodier, og like fantastiske tekster, om den knallharde realiteten i altoppslukende kjærlighet. Skrevet fra mannens eget perspektiv — om, med og til kona Emma Elizabeth Tilman.
Var det mulig å oveføre dette "lytteralbumet" til det store festivalformatet? Ja, så absolutt.
Stemme av de sjeldne
Tilman og hans eminente band gikk rett på, og åpnet med tittelkuttet fra andralbumet. For å understreke dramaet i teksten om kjærlighetens irrganger når to odde personer møtes, gikk Tilman ofte ned på knær mens han sang av full hals.
Denne mannen synger for livet, med en stemme av de sjeldne.
Derfra trengte konsertmaskineriet et par-tre låter på å virkelig komme i gang, men fra den eldre låten "Only son of a ladiesman", satt ting som det skulle.
At de to fabelaktige låtene "Chateau lobby #4 (in C for two virgins)" og "When you're smiling and astride me" så fulgte, gjorde tingene bare bedre og bedre.
Fyr med humor
Tilman vekslet mellom låter fra begge sine album, og nådde konserttoppen med en høydramatisk, energisk og fantastisk versjon av "Nothing good ever happens at the goddamn Thirsty Crow".
Låten til alle de som prøver å sjekke opp hans kone, mens han selv er ute på turné.
Det var her han plutselig løp over scenen med hendene over hodet, tok seg i det idiotiske, og kalte seg selv for "a low budget Bono".
Fyren har store doser humor, både i sine tekster og i praten mellom låtene, og vinner på det.
Feilvalg mot slutten
Likevel tok han og bandet et for i alle fall denne anmelder feil valg på slutten av den knappe timen på Roskilde-scenen.
I stedet for flere av de melodisk sterke låtene fra årets album, for eksempel "Holy shit", valgte han to øsende rockere som konsertens ti siste minutter.
Dette er langt fra den mest spennende siden ved prosjektet Father John Misty, og ga konserten en bitteliten bismak. Uten å ødelegge for en bunnsolid ettermiddag, til det er hans andre låter så fryktelig sterke.
Og dette kan bare bli enda bedre når mannen kommer til Øyafestivalen i august.