Kultur

Schibsted-kolleger klager inn VGs Rema-samarbeid til PFU

Omstridt samarbeid skal nå til pers: Fevenn-journalister leverte klage til PFU onsdag.

VG Familieliv - «i samarbeid med Rema 1000» - har møtt mye kritikk de siste ukene.
  • Gard L. Michalsen

Aftenposten i samarbeid med medier24.com. Les mer om samarbeidet her.

Styret i Fædrelandsvennens redaksjonsklubb vil med dette klage inn VGs satsning på sponset innhold, «Familieliv» til Pressens Faglige Utvalg.

Slik lyder en fem sider lang klage til PFU, signert redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen. Dermed er det Schibsted-kolleger som nå klager VG inn til PFU.

Det blir i så fall (minst) den fjerde klagen VG har fått for tekstreklame og innholdsmarkedsføring i år. Tidligere i år ble avisa felt for uklarheter rundt det kommersielle samarbeidet og kjøpelenkene på MinMote, skriver medier24.com..

Akkurat nå ligger to klager klare til behandling i PFU, for innholdsmarkedsføring for storfilmen Bølgen og for samarbeidet med Norsk Tipping.

– Klart brudd på VVP

Fædrelandsvennen går i klagen grundig gjennom hva de mener om VGs Familieliv, og mener det er et «klart brudd på Vær Varsom-plakatens paragraf 2.6», som lyder:

«Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»

NJ-klubben i Fevennen skriver videre i klagen:

– Vi mener at VG ved å la en reklameseksjon kopiere både form, innhold og utseende fra redaksjonelt stoff sterkt undergraver skillet mellom journalistikk og reklame. Skillet blir enda vanskeligere å få øye på når dette skjer på VGs egen nettavis, og under VGs egen logo.

  • LES MER:Lesere ser ikke forskjell på reklame og journalistikk lenger, ifølge ny pilotstudie

– Utydelig samarbeid

Klagerne mener VG dessuten bryter både punkt 2.7 og 2.8 i VVP om å opprettholde et skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid – og om sponsing av redaksjonelt stoff.

I klagen antydes det også at VG nå lar Rema 1000 styre dekningen av viktig journalistikk:

– I tillegg mener vi det er brudd på god presseskikk at VGs Partnerstudio lar samarbeidet med Rema 1000 styre dekningen av det som hittil har vært viktige stoffområder for den uavhengige pressen, slik som for eksempel forsknings— og helsejournalistikk.

– Det er umulig for leserne å vite hvilke føringer og hensyn som ligger bak når Partnerstudio-skribentene velger sine kilder. Det er også umulig å vite hvilke interesser som bestemmer vinklingene på artiklene om disse feltene som har så stor betydning for så manges helse. Vi finner også liten grunn til å tro at VGs redaksjon kommer til å behandle tema som Partnerstudio allerede har skrevet om.

NJ-klubben reagerer også på at VG publiserer journalistikk fra nyhetsbyrået NTB under det kommersielle samarbeidet med Rema 1000.

Forventet støy

Torry Pedersen, sjefredaktør i VG.

Ansvarlig redaktør og direktør Torry Pederseni VG sier til Medier24 at han hadde forventet støy og debatt i år – men hadde håpet den skulle handler mer om «en felles målsetting». – Jeg hadde håpet på en mer nyansert debatt mot en felles målsetting om hvordan vi skal finansiere journalistikken framover. Etablerte forretningsmodeller forvitrer dag for dag. Skal tre personer hos oss jobbe med en reportasje som «Nedlasterne» i ti måneder, så må vi finansiere det.

– Hvordan gjør vi det? Hvordan kan vi skaffe inntekter på en måte som også er tydelig overfor leserne? Det er min utfordring, og der er jeg nok enig med NJ-klubben i Fædrelandsvennen.

Lover langt svar

Pedersen hadde onsdag formiddag ennå ikke lest PFU-klagen, men slår fast at det nok kommer et fyldig svar her:

– Jeg pleier ikke å uttale meg så mye annet enn til PFU. Men som dere også vil vite, pleier svarene mine å være ganske omfangsrike. Det tror jeg vi kan regne med at det vil være denne gangen også, sier Pedersen.

LES MER om#VGFamilieliv på Medier24

Les også

  1. Utydelig skille mellom journalistikk og reklame

  2. Content marketing: Nye penger, nye utfordringer

  3. Geelmuyden Kiese får 30 millioner kroner for å lære deg å sortere søppelet

Les mer om

  1. Medier
  2. Medier24