Kultur

Avantgarde møter Sørlandet

Innsiktsfullt om beatkunstnerne og et godt illustrert møte med Reidar Wenneslands kunstsamling.

  • Lotte Sandberg

Wennesland-samlingen i Kristiansand danner utgangspunkt for kunsthistoriker Frida Forsgrens både inngående og leservennlige kontekstualisering av sitt materiale. Boken Beatkunst i Norge inkluderer flere vesentlige beretninger: om 1950-årenes amerikanske beatkunst, om hvordan verdens største samling av beatkunst utenfor USA endte i Kristiansand og om lege og kunstsamler Reidar Wenneslands virke.

Vestkystbohemer.

Beatkultur har utspring i litteraturen, med forfattere som Alan Ginsberg og Jack Kerouac, men skulle raskt spre seg til film og billedkunst. San Franciscos frustrerte bohemer dannet en tydelig kontrast til det øvrige samfunnet og får det påfølgende tiårets hippiebevegelse til å minne om en massemarkering. Beatkunstneren var kronisk blakk, alkoholisert og eksperimenterte gjerne med narkotiske stoffer. Han fant inspirasjon i det tidlige 1900-tallets avantgardekunst — dada, kubisme og surrealisme - og benyttet helst søppel og hverdagsmaterialer i spontane uttrykk. Og når man sier "han", er det fordi kvinner på det nærmeste var fraværende i bevegelsen. Også de såkalte beatkvinnene fødte barn og laget mat som kvinner flest. De mest fremstående beatkunstnerne het Michael Bowen, Arthur Monroe og Michael McCracken. Boken bekrefter imidlertid at "beatkunst" er en samlebetegnelse som omfatter en rekke av tidens uttrykksformer, som abstrakt ekspresjonisme, geometrisk abstraksjon, collage og tidlig popkunst og psykedelia.

Legeregninger.

Den norske medisiner og forsker Reidar Wennesland (1908- 1985) bodde og arbeidet i San Francisco på denne tiden. Han ble flere beatkunstneres lege, velgjører og venn. Wennesland-samlingen er et konkret resultat av at beatkunstnerne betalte sine legeregninger i form av bilder samt at den kunstinteresserte Reidar Wennesland kjøpte inn en del selv. Ved senere forespørsler fra Reidar Wennesland viste amerikanske museer seg interessert i enkeltverker, mer enn i hele samlingen. Men Wennesland selv ønsket ikke å splitte den opp og donerte derfor sin kunstsamling - som omfatter mer enn beatkunst - i 1970 og 1978 til Kristiansand Katedralskole og Agder distriktshøgskole (nå Universitetet i Agder). Disse institusjonene etablerte Dr. Reidar Wenneslands stiftelse.

Første gang.

"Det er tidligere utgitt to bøker med sterkt fokus på giveren, Reidar Wennesland. Hans historie er spennende, men fokus i denne boken er på hva Beatkunst er," skriver prosjektansvarlig i stiftelsen, Ellen Frivold. Forlagets pressemelding hevder: "I denne boken kan et norsk publikum for første gang stifte bekjentskap med samlingen." Det er mulig at foreliggende bok av Frida Forsgren overgår Thor Myhres Dr. Reidar Wenneslands kunstsamling i Kristiansand, en hovedoppgave i kunsthistorie som ble utgitt på Høyskoleforlaget i 1995, samt Gerd Hennums På sporet av beatbohemene (Aschehoug 1998). Men er det ikke unødvendig å avfeie tidligere utgivelser på denne måten?

Beatkunstnerne var gjerne menn. Ikke desto mindre står Jay DeFeos rosebilder frem, som det todelte "The Wise Virgin" (over) og "The Foolish Virgin" (under), 1958. FRA BOKEN

BOKCOVERET

Les mer om

  1. Litteratur

Relevante artikler

  1. NORGE

    Anders Wennesland tok med kunsten og flyttet til Hellas: - Jeg falt pladask

  2. KULTUR

    Stinn av penger og med et touch av James Bond

  3. KULTUR

    Satser 49 mill. på innkjøp fra kvinnelige kunstnere

  4. KULTUR

    En kunstsilo til en halv milliard har skapt splid i Kristiansand i tre år. Nå kom løsningen.

  5. KULTUR

    Christen Sveaas gir nye kunstgaver til New York. Det er ikke tilfeldig.

  6. KULTUR

    Gir klarsignal til kunstsiloen i Kristiansand