Kultur

Anmeldelse av «Solo: A Star Wars Story:» Pokker heller, filmen leverer!

Smart sjakktrekk: Seriens mest sjarmerende karakter får sin egen film.

  • Erlend Loe
    Bokanmelder og forfatter

Alle som er 50 år eller yngre, har vokst opp med Star Wars. Mange har karakterene og planetnavnene i blodet. Fordi filmene følger oss gjennom livets ulike faser og tilfører stabilitet i en ellers omskiftelig verden, sitter det dypt. Star Wars sitter i på samme måte som kristendommen gjør det, selv om man ikke er troende. Den bare er der, som en referanse man ikke kommer utenom, som en legende innvokst i samfunnsveven.

Franchisen er gjenstand for noe av verdens smarteste markedsføring. Merkenavnet er like tydelig som Coca-Cola, Corn Flakes og Nike. Det kommer film etter film, og noen tjener uhorvelig med penger. Det burde være mange årsaker til å være skeptisk når det nå kommer enda en film, et knapt halvt år etter den forrige.

Les hele saken med abonnement