NRK risikerer bot etter Eurovision-finalen
NRK risikerer bot fra Medietilsynet etter å ha oppfordret seerne under Eurovision Song Contest til å kjøpe konkurransens CD og DVD.
Les også:
Pressefrieri betalte seg
Medietilsynet vurderer i disse dager om NRK brøt kringkastingsloven, da programleder Erik Solbakken i Eurovisionfinalen 29. mai oppfordret seerne til å kjøpe konkurransens offisielle CD og DVD.
I kringkastingslovens paragraf 3 heter det at sponsede programmer ikke skal oppmuntre til kjøp eller leie av sponsors eller tredje parts produkt eller tjeneste eller inneholde spesielle salgsfremmende henvisninger til slike produkter eller tjenester.
Oppmuntring
Uken etter finalen ba Medietilsynet NRK redegjøre for bakgrunnen for salgsfremstøtet. Tilsynet mener oppfordringen Solbakken kom med, grenser til kjøpsoppmuntring, noe som vil berøre kringkastingsloven.
I går kom svaret fra NRK. Her skriver advokat Thomas Myhr at den europeiske kringkastingsunionen EBU i manusmøter har stilt krav til at programlederne skulle omtale den offisielle CD og DVD i sendingen. Som vertskringkaster har NRK derfor ikke et fritt handlingsrom hva gjelder utformingen av innholdet, skriver advokaten.
Det til tross for at det i overenskomsten med EBU, i den såkalte Host Broadcast Agreement, ikke eksplisitt slås fast at EBUs CD og DVD skal markedsføres i TV-sendingen. Myhr understreker samtidig at NRK ikke får noen salgsinntekter fra det aktuelle salget.
Ulovlig
Seniorrådgiver Ingvild Conradi Andersen i Medietilsynet tør ikke anslå når det fattes en avgjørelse.
— Vi vil nå vurdere de opplysningene som er blitt gitt, og ta stilling til om dette var en ulovlig presentasjon. Hvis vi finner at det er grunnlag for det, vil det komme en reaksjon i form av enten bøter etter advarsler, sier Andersen.
NRK havnet også i krangel med Medietilsynet da kanalen viste Telenor-logoen hele ti ganger under Eurovision-semifinalen.