Drømmen om å gjøre Fredrikstad og Tønsberg like interessant som Oslo, oppfylles ikke ved å legge togstasjonene utenfor byen | Erling Dokk Holm

Satsingen på et moderne tognett rundt Oslofjorden blir mye dyrere enn beregnet. Men løsningen er ikke å legge stasjonene utenfor byene.

Regjeringen og Jernbanedirektoratet har endret kurs. Flere planlagte stasjoner og blomstrende bydeler, som denne i Fredrikstad, kommer trolig aldri til å se dagens lys.
  • Erling Dokk Holm

Det skulle koste 9 milliarder å lage dobbeltspor fra Moss til Fredrikstad og Sarpsborg. Med nye beregninger økes prisen til rundt 29 milliarder.

Dette er den drøyeste av alle de foreløpige kostnadssprekkene, men det virker som om budsjettene på det som allerede er bygget, også har røket ganske solid. Follobanen mellom Oslo og Ski hadde ved oppstart et budsjett på litt over 26 milliarder (2014-kroner), nå er det justert til 30,7 milliarder kroner (2019-kroner).

Les hele saken med abonnement