Kommentar

«Elevene har allerede ansvar for egen læring, nå skal de få ansvar for egen psykiske helse»

I den kjente romanen Jonas kritiserte Jens Bjørneboe den autoritære 50-tallsskolen. Men hva skjer når ytre autoritet og oppdragelse erstattes med at eleven skal oppdra seg selv?

Foto: Åge Peterson

  • Maria Kjos Fonn
    Maria Kjos Fonn

Neste uke er det 100 år siden Jens Bjørneboe ble født. Det har skapt ny interesse for bøkene hans. En av de romanene som gjør mest inntrykk, og som også har vært lest av utallige skoleelever gjennom årene, er Jonas fra 1955.

Hovedpersonen er skoleeleven Jonas. Han forsøker å holde sin ordblindhet skjult ved å lære seg leksene utenat. Helt til frøken en dag avslører ham ved å fortsette «å la ham lese, utover - forbi leksen - og inn i en skog av nye, fryktelige ord. Ord ingen hadde lest for ham på forhånd. Ord som var som tornebusker som han ble sittende fast i. Som holdt ham i jakken og buksene og klorte ham på ben og hender (...)».

Les hele saken med abonnement