Et Nav av muligheter | Anita Krohn Traaseth
Ideen om Nav fyller 20 år i 2021. Både Nav-skandalen og det kommende jubileet er ypperlige anledninger til å minne om at alt som er menneskeskapt, kan endres.
Vi må dele opp Navs tjenester i mindre virkeområder der brukeren er premissgiver, skriver Anita Krohn Traaseth.
Dette er en kommentar. Kommentarene skrives av Aftenpostens kommentatorer eller fast tilknyttede spaltister. Kommentarene gir uttrykk for skribentens analyser og meninger. Hvis du ønsker å svare på kommentaren, kan du lese hvordan her.
Ideen med Nav i 2001 var god. Formålet var å gjøre det enklere for oss brukere ved å samle innsatsen og oversikten over arbeid, trygd og sosialtjenester i en etat. Men hvor enkelt ble det?
I Sundvollen-erklæringen varslet Regjeringen full gjennomgang av Nav, og i 2015 la ekspertgruppen frem rapporten. Konklusjonen var klar: Nav-kontoret har i for stor grad blitt en byråkratisk organisasjon.
Les hele saken med abonnement